UX in de openbare ruimte

Een aangenaam bezoek voor iedereen; ook als je er nog niet eerder bent geweest, de taal niet spreekt, je nerveus bent, ziek of gehaast, met of zonder voorkennis van wat je te wachten staat. Dit vraagt om een goede en passende interactie tussen de ruimte of het gebouw en haar gebruikers, oftewel goed ontworpen UX in de openbare ruimte. Fabrique heeft hiermee uitgebreide ervaring en mooie projecten gerealiseerd.

Metrolijn Oost Amsterdam nieuwe inrichting
Nieuw ontwerp en renovatie van de 16 Metro Oostlijn stations in Amsterdam

Ziekenhuizen, bibliotheken en musea, campussen, stations, gemeenteloketten en grote bedrijven; het zijn stuk voor stuk plekken waar heel verschillende mensen komen, ieder met zijn eigen achtergrond en doel. Deze complexe omgevingen, vaak een schakel in een grotere reis, zouden voor iedere bezoeker aangenaam moeten zijn.

Inzet UX kennis bij ruimtelijk ontwerp

We helpen om de interactie in de openbare ruimte en openbare gebouwen vorm te geven op een manier die werkt voor de mensen die er verblijven, ontspannen, werken, wachten, verzorgd worden en leven. En in het verlengde ervan voor de stakeholders er omheen. Afhankelijk van de context kan dat functioneel en efficiënt zijn, of juist verrijkend, inspirerend en uitnodigend tot interactie, of een combinatie hiervan.

Wij orkestreren het proces naar het articuleren van de gewenste beleving van het gebouw. We gebruiken hiervoor bewust de term UX (user experience), die afkomstig is uit de digitale wereld. Onze kennis die we hebben opgedaan in het digitale domein zetten we in voor het ontwikkelen van ruimtelijke concepten. Om zo te komen tot relevante, verbindende en duurzame concepten of thema’s voor het gebouw of ruimte.

Het ontwerp van de Oostlijn, door architecten Spängberg en Van Rhijn, dateert uit de jaren zeventig. Door de jaren heen is het originele concept echter verwaterd en is de Oostlijn niet langer uitgerust voor de toekomst. Fabrique en GROUP A zorgden voor het ontwerp en de herinrichting van de ondergrondse perrons, de gangen en de ingangen van zestien stations.

Eenheid voor de reiziger

Metro Oostlijn

De gemeente Bladel en Den Herd selecteerde Fabrique, GROUP A en ABT voor het ontwerpen van de renovatie en herbestemming van het voormalige Rabobankgebouw aan de Markt. Op deze centrale plek komt het nieuwe gemeenschapshuis voor Den Herd met een mix aan functies en voorzieningen.

Eén ruimtelijk concept

Huis den Herd

Betekenis en interactie

Het is belangrijk complexe omgevingen bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Begrijpelijke informatievoorziening en wayfinding, apps die een bezoek ondersteunen, gastheren- of vrouwen die informeren en helpen, slimme inrichting en prettig meubilair, efficiënte doorstroom; dat is allemaal belangrijk en op veel plekken valt hier nog een wereld te winnen.

Daarnaast is het de kunst plekken leefbaar te maken, ze betekenis te geven en te zorgen dat in onze steeds meer individualiserende maatschappij de menselijke interactie niet overbodig wordt. De kunst om van een niet-plek en plek te maken.

Wachten om een kaartje te kopen voor de Amsterdamse bus, tram en metro behoort tot het verleden. Samen met het GVB ontwierpen we gebruiksvriendelijkere automaten. Het hoofddoel: snellere doorstroming.

Gemakkelijker je kaartje kopen

GVB Amsterdam

Snellerpoort is een nieuwe wijk die gebouwd gaat worden in Woerden en een belangrijke schakel gaat vormen tussen verschillende gebieden. Snellerpoort moet een levendig stadsdeel worden met een mix van functies, waar wonen en werken samenkomen.

Stedelijke energie in een groene vallei

Nieuwbouwwijk Snellerpoort

Methodes, kennis en tools

Bij complexe architectonische opgaven heb je te maken met een breed scala aan opdrachtgevers of belanghebbenden. Fabrique is gespecialiseerd om in co-creatie met deze stakeholders (en met name ook samen met gebruikers) het gebruik en de ervaring van openbare ruimtes te definiëren. We geloven daarbij in een kennis gedreven en methodische aanpak en we doen dit bij voorkeur van uit een toekomstig perspectief.

Context-scan
We onderzoeken de context en brengen de eigenschappen van die context in kaart. Dit doen we door te observeren en te interviewen; 1-op-1 of in de vorm van workshops. We kijken naar de te verwachten toekomstige ontwikkelingen en definiëren kansen.

Gebruikersonderzoek
We brengen in kaart wie de (beoogde) gebruikers zijn. We maken daarbij gebruik van service design technieken en methoden, zoals de customer experience map; we mappen de gebruikerservaring door de tijd, benoemen pijnpunten en doen aanbevelingen ter verbetering voor iedere stap die de gebruiker doorloopt.

Benieuwd welke aanpak het beste bij jouw project past of heb je een vraag over het toepassen van UX design in de publieke ruimte? Neem gerust contact met ons op om te bespreken wat we voor je kunnen doen.