Metro Oostlijn
De Amsterdamse Oostlijn loopt van het Centraal Station naar Amsterdam Zuid-Oost, gedeeltelijk ondergronds en gedeeltelijk bovengronds. Het oorspronkelijke brutalistische ontwerp uit de jaren zeventig is in de loop van de jaren sterk verrommeld. Fabrique en architectenbureau GROUP A wonnen gezamenlijk de prijsvraag voor de renovatie van de metrolijn.
Eenheid voor de reiziger
Het ontwerp van de Oostlijn, door architecten Spängberg en Van Rhijn, dateert uit de jaren zeventig. Door de jaren heen is het originele concept echter verwaterd en is de Oostlijn niet langer uitgerust voor de toekomst. Fabrique en GROUP A zorgden voor het ontwerp en de herinrichting van de ondergrondse perrons, de gangen en de ingangen van zestien stations.
Meer comfort, overzichtelijkheid en veiligheid
Door het oorspronkelijke ‘DNA’ als basis te gebruiken voor ons ontwerp ontstaat een solide en rustige achtergrond. Transparant gecoat brutalistisch beton is gereinigd en verlicht om zijn oorspronkelijke schoonheid en karakter te onthullen. Indirecte verlichting zorgt ervoor dat de ruimte op een comfortabele manier voelbaar wordt.
Nissen zijn gesloopt en muren gladgestreken om passagiersstromen en gevoel van sociale veiligheid te verbeteren. Ruimtelijke interventies brengen daglicht en overzicht. Lichtaccenten en vides zorgen voor betere oriëntatie van de reiziger. En het openen van liftschachten versterkt de vindbaarheid van de metro in de stad.
Contrast tussen oud en nieuw
De constructies van het oorspronkelijke ontwerp zijn compromisloos en ruw. De nieuwe toevoegingen hebben eenzelfde uitgesprokenheid, maar op detailniveau meer verfijning om zo het contrast tussen oud en nieuw te accentueren. Materialen zoals glas, op maat gemaakte geglazuurde tegels en warm gekleurd hardhout als tegenstelling tot het ongepolijste karakter van het beton. Het rustige kleurgebruik in de metro laat alle materialen goed uitkomen.
Eigentijds
Met de renovatie hebben wij het negatieve imago van de metrolijn omgezet in een nieuwe sterke frisse identiteit. Een eigentijdse metrolijn die de Nederlandse hoofdstad waardig is: overzichtelijk, comfortabel en modern, met oog voor historische kwaliteiten.
UX in de publieke ruimte
De verdichting van onze steden en de diversiteit aan gebruikers van openbare ruimten en gebouwen zorgt ervoor dat het steeds belangrijker is die ruimte een goede vorm en betekenis te geven. Om de omgeving voor iedereen aangenaam te houden, passen we UX design toe in de publieke ruimte. Lees meer over onze visie en bekijk ook andere cases op onze UX in de publieke ruimte servicepagina.