Branding


Merken zijn al vijfentwintig jaar het uitgangspunt van alles wat we doen bij Fabrique. We zijn ervan overtuigd dat een sterk merk voelbaar moet zijn in alles wat je levert, doet en zegt. Maar wanneer ga je met branding aan de slag?

Fabrique branding en visual identity. Hoe ontwikkel je een sterk merk en bijpassende identiteit? Lees meer...

Wat is jouw uitdaging?

Er zijn verschillende soorten uitdagingen en aanleidingen om aan de slag te gaan met merkmanagement.

  • Soms krijgen we de vraag om een nieuw merk vanuit het niets op te bouwen. Er is een business idee, maar wie zijn we en wie gaan we zijn?
  • Soms is een nieuwe activiteit de aanleiding om een bestaand merk aan te scherpen. Bijvoorbeeld internationalisatie, of de stap naar e-commerce.
  • En vaak gaat het bij merkstrategie of merkontwikkeling om een belangrijke koerswijziging van een bedrijf, die invloed heeft op de gehele presentatie (en dus je branding).

Eerst merk, dan positionering

Als duidelijk is wie je klanten zijn, welke producten en diensten je aan de man brengt en wat je merk inhoudt, is het tijd om jouw merk van een scherpe positionering te voorzien. Een goede positionering bepaalt bij welke categorie het product of de dienst hoort, maar ook wat jouw aanbod onderscheidend maakt ten opzichte van de concurrentie. Dit geeft inspirerende aanknopingspunten voor communicatie, stijl én dienstverlening. Kijk bijvoorbeeld naar ons werk voor Bever. Of lees over de branding voor The Edinburgh International Festival, waar zichtbaarheid de belangrijkste eis was.

In tegenstelling tot andere tentoonstellingen gaat deze tentoonstelling niet over objecten, maar over grote ideeën. Waarom zijn we geobsedeerd door Mars? Hoe maken we de reis van zeven maanden aangenaam? Kunnen we overleven op Mars? En moeten we er überhaupt naartoe gaan?

Mars, een aards avontuur

The Design Museum: Moving to Mars

Scottish Ballet wil graag vernieuwen, experimenteren en artistieke grenzen overstijgen. En verbinding maken met een breed publiek. Uit onderzoek bleek dat het publiek weinig herkende van het Scottish Ballet als merk, en verhaal en uitleg nodig had.

Exceptional entertainment

Scottish Ballet

Merkportfolio en merkarchitectuur

Wanneer een bedrijf groeit worden de producten of diensten omvangrijker, succesvoller en vaak veelzijdiger. Ze beginnen een eigen smaak te ontwikkelen. Bewust of onbewust krijgen ze als los merk een plaats in de markt. Fabrique begeleidt in het maken van keuzes over dit merkportfolio. Wil je de branding van je producten en diensten liever centraliseren of juist decentraliseren? Ga je voor een endorsement? Wat geeft de beste klantervaring? Met al deze keuzes hebben wij veel ervaring en staan klaar om met je aan de slag te gaan.

Visuele identiteit

Een goede visuele identiteit geeft je merk het vermogen om onmiddellijk op te vallen en is voor veel organisaties een belangrijk middel om het verschil te maken. Dan pas zien gebruikers, klanten en relaties waar je voor staat. Daarvoor zorgt de combinatie van kleur, typografie, logo, vormtaal en fotografie. Samen geven ze het merk gevoel en uitdrukkingskracht.

Daarnaast biedt een goede branding en visuele identiteit een stevige basis voor alle touchpoints. Voor ons altijd het uitgangspunt als we aan de slag gaan met het ontwerpen en bouwen van digitale producten en diensten. Lees hierover meer op onze pagina's over digital design en development.

Eén framework voor alle uitingen en kanalen.

Een geslaagde identiteit is onvervreemdbaar van het merk. Daarom is het belangrijk de identiteit vast te leggen in een dynamische styleguide, waarin rekening wordt gehouden met het gebruik in allerlei kanalen, van website tot social en van POS tot film. Door de styleguide regelmatig bij te werken, blijft de identiteit up to date.