Scottish Ballet

Scottish Ballet (het nationale dansgezelschap van Schotland) wil graag vernieuwen, experimenteren en artistieke grenzen overstijgen. Maar het gezelschap wil ook verbinding maken met een breed publiek. Uit onderzoek bleek dat het publiek weinig herkende van het Scottish Ballet als merk, en verhaal en uitleg nodig had.

Exceptional entertainment

We definieerden een nieuwe merkessentie – Exceptional Entertainment – die uitdrukt dat het Scottish Ballet artistieke vooruitgang combineert met publieksvriendelijkheid. Het nieuwe logo geeft de beweging en energie van dans weer, en vangt de vluchtigheid van een voorstelling. Om de merkherkenbaarheid te vergroten gebruiken we het woordmerk altijd als belangrijke blikvanger bovenaan.

Flexibel raster

De kern van de nieuwe visuele identiteit wordt gevormd door een raster dat het podiumbeeld en de strikte discipline van ballet symboliseert. Met dit 'flexibele raster' ontstaat een consistente ontwerptaal die in alle middelen doorwerkt.

Het merk onderscheidt ons van andere balletgezelschappen en weerspiegelt onze persoonlijkheid terwijl we proberen te communiceren wie we zijn; avontuurlijk, levendig en empatisch.

Steven Roth Executive Director of Scottish Ballet

De posters tonen altijd een rekwisiet en een danser; samen vertellen ze het verhaal. Een tikje exuberant met een knipoog, om op te vallen een aandacht te genereren.

Breed scala aan middelen

Posters, boekjes, geanimeerde logo's, een sound logo en een vernieuwde website. Maar bovenal een nieuw merk dat de persoonlijkheid van het Schotse ballet weerspiegelt: avontuurlijk, levendig en empathisch. Onderscheidend en herkenbaar, zonder pretentieus te worden.

Samen met

Research: Frankly, Green + Webb, logo animatie en geluidslogo: RoboMG, DTP: Charlotte Nieuwland.