Risico dúrven nemen

Wij ontwerpen verandering. Hoe we dat doen vertelt Hans, onze creative director.

Iris Richardson

Hans Leijdekkers portretfoto met quote Risico durven nemen

Goed werk vraagt om een open mindset

“In mijn rol als creative director focus ik me op een open mindset. Ik daag onze designers en developers uit om verder te kijken. En nóg breder te denken. Niet het gebaande pad kiezen omdat we weten dat het werkt, maar vernieuwen.

Buitengewoon werk is niet werk dat je al kent, het is werk dat je eerst moet laten bezinken en dat je daarna denkt, dat is écht goed. Dat vraagt soms om een stap terug, de dingen opnieuw beoordelen, de tijd nemen. Niet gaan voor de gangbare keuze, maar risico durven nemen."

Iedereen is een designer

“We zijn een design agency, dus onze mindset is gericht op de kwaliteit van het eindproduct. Niet iedereen is designer, maar iedereen moet wel ontwerp minded zijn. Wat ik interessante designers vind zijn mensen die me verrassen. Die dingen maken waar ik even aan moet wennen. Die het lef hebben om bijzondere keuzes te maken."

Holistisch werken

“We zoeken altijd naar mensen die breed georiënteerd zijn. Waarmee je zowel over ontwerp als strategie kunt sparren. De context van onze klanten, de wereld, omgeving, daar moeten we samen over kunnen nadenken. Die onderzoekende manier van werken maakt ook dat we iets bijzonders kunnen maken omdat we in een veel bredere context de richting bepalen.

Je voelt het als een opdracht op zijn plek valt. Dat je denkt daar klopt het en daar en daar, en dat dat optelt tot een logisch en samenhangend totaalbeeld. En dat het iets is dat ik nog niet ken. Alles bestaat al, maar nog niet alle combinaties bestaan. En dat maakt het interessant. Goeie designers hebben het lef om eigenheid te creëren, om risico’s te nemen én kunnen deze keuzes ook onderbouwen.

Een voorbeeld van een project waar alles op zijn plek viel is onze samenwerking met het Scottish Ballet. We startten met de positionering en deden samen grondig onderzoek naar hoe het merk zich manifesteert. Deze uitkomsten vormden input voor de campagne, maar werden ook meegenomen in alle andere facetten zoals ‘hoe ervaar je een optreden’. Als je dan gaat en je voelt dat alles samenkomt, dan is dat geweldig. Dat zelfs mensen die niet van ballet houden geraakt worden door The Scottish Ballet. Dán hebben we iets teweeggebracht."

Digitaal is geen doel op zich

“Digital is de wereld waar we in leven, we kunnen het niet ontkennen. Waar ik wel moeite mee heb is wanneer het kritiekloos wordt. Dat we ‘iets digitaals’ moeten maken. Het wordt dan een doel ipv een middel. Een bedrijf manifesteert zich nooit alleen maar online. Ik kijk altijd naar het geheel, naar de samenhang. Het gebouw en de mensen zijn net zo belangrijk. Een voorbeeld is de online beleving die we maakten tijdens de eerste lockdown voor het Rijksmuseum. Dit is zo magisch online ómdat we de fysieke plek kennen."

Jouw ambitie bepaalt de grenzen

"Wat me allereerst aantrok tot Fabrique waren de klanten. Viktor en Rolf, Rijksmuseum, ik dacht dáár wil ik voor werken. Inmiddels zijn het naast onze klanten ook echt de mensen die het speciaal maken. Iedereen heeft de drive om heel bijzondere dingen te maken. Die drive is er altijd.

Er is nagenoeg geen hiërarchie bij Fabrique, je kunt je ruimte pakken. We zoeken naar mensen die iets meenemen, die eigenheid toevoegen aan Fabrique. Je kunt de designer, projectleider of developer worden die je wilt zijn bij ons en de rol invullen zoals je wil. Je moet het zelf doen, maar de ruimte is er. Als creator ben je bij ons écht op je plek. Je bent geen werknemer maar een designer. En dit geldt ook voor alle andere functies. Je moet ondernemend zijn, zelf op zoek gaan en weten of ontdekken wat je wil. Ik vind het prachtig om te zien wanneer iemand zijn of haar plek vindt."

We hebben nog plek in onze studio’s in Amsterdam en Rotterdam voor designers, developers en projectmanagers. Neem een kijkje bij onze vacatures, of kom vrijblijvend langs om kennis te maken.