Gezondheid en welzijn


Met goed ontworpen systemen en services, de juiste strategie en onderzoek verbeteren wij de zorgervaring van patiënten én de manier waarop zorgverleners en zorgprofessionals hun werk doen.

Praktische informatie over een afspraak bij coloscopie op telefoon voor UMC Utrecht

Veel kansen voor verbetering

De Nederlandse zorgverlening wordt ieder jaar beter. We leven langer dan ooit. Maar tijdens gesprekken met zorgverleners en patiënten horen we ook vaak frustraties over processen. Welke zorgmedewerkers herkent dit niet: logge systemen die niet doen wat je wilt of zo omslachtig zijn dat je het nog liever met de hand doet. Of juist de situatie van de patiënt: versnipperde informatie en nergens een duidelijk overzicht. In dit soort (vaak digitale) processen loopt de zorg achter op andere sectoren. We zien dan ook veel kansen voor verbetering. Door toepassing van service design en design thinking kunnen wij een belangrijke bijdrage leveren.

Van probleem tot oplossing

Al onze opdrachten beginnen met een vraag of een probleem. Als strategisch ontwerpbureau is het belangrijk dat we de vraag of het probleem eerst volledig te begrijpen. Daarna gaan we out of the box om de juiste oplossing te verbeelden. De visualisatie van die oplossing is voor iedere situatie anders, het kan bijvoorbeeld een interactieve demo zijn van je website of een gedetailleerd stappenplan van de juiste ‘flow’.

Redesign EPD, links huidig, rechts voorbeeld van redesign
Een verbeelding van het EPD HiXX. Links zie je hoe het huidige systeem eruitziet en rechts ons alternatieve ontwerp, gemaakt tijdens een 3-daagse hackathon ‘Dutch Hacking Health’.

‘Evidence based’ en voor iedereen

Ook wij geloven in ‘evidence based’, dus toetsen we onze ontwerpen met degene die het gaat gebruiken. We doen diepte-interviews voordat we gaan ontwerpen, zodat we weten waar we rekening mee moeten houden. Zodra de designs klaar zijn, toetsen we ze weer bij de gebruikers. Om zeker te weten dat alle ontwerpen intuïtief en dus gebruiksvriendelijk zijn. Voor iedereen.

Gebruiksonderzoek slechtzienden samen met Visio, Jesse test een app.
Gebruikstest van de Service Apotheek-app samen met organisatie Visio. Het team keek mee op het grote scherm hoe Jesse, een blinde gebruiker, met een screenreader de app gebruikte.

Van ontwerp tot succesvolle implementatie

Er is een strategie, nieuw concept of ontwerp. Hoe zorgen we dat die oplossingen niet op de plank blijven liggen? In het complexe zorglandschap worden veel verschillende systemen gebruikt, dus het is belangrijk dat om intensief samen te werken. We zijn gewend om in grote, multidisciplinaire teams te werken: ontwerpers, developers, bussines analists, copywriters en natuurlijk de belangrijke stakeholders.

Collage samenwerking: schetsen, waarde kaarten, teamfoto, team aan het werk.
Samenwerken doen we samen. We vormen samen een beeld van het probleem en de richting die we op willen. Daarna gaan we ontwerpen en de ontwerpen testen bij de gebruiker.

Samen obstakels overwinnen

Innovatie in de zorg is een must. Wij willen door de toepassing van service design en design thinking hierin een belangrijke rol spelen. Door samen te kijken welke obstakels innovatie in de weg staan en deze dan te overwinnen. Heb je vragen? Neem contact met ons op. We komen graag langs om te kijken welke obstakels we samen kunnen overwinnen.

Ons werk in de zorg

Projecten waar we trots op zijn.

Voor de Nierstichting ontwikkelden we een gebruiksvriendelijke web-app waarmee je op basis van enkele vragen over je eetgewoonten ziet hoeveel zout je binnenkrijgt. De kenmerkende illustraties en heldere interactie maken de test leuk om te doen.

De ongezouten waarheid

Nierstichting

Het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft verhuisde in 2015 naar een nieuw ziekenhuis. Voor de kinder- en jeugdafdelingen van de nieuwbouw ontwikkelden we een omgeving die kinderen afleiding en ontspanning biedt.

Open kinderwerelden

Reinier de Graaf Gasthuis

Hoe haal je ouderen uit een sociaal isolement? De Gemeente Den Haag vroeg aan hackers en designers om een dienst te ontwikkelen die de kwaliteit van het leven van ouderen verbetert.

Eenzaamheid is geen Virtual Reality

Hack the Planet

In Amerika is een goed hoortoestel duur en vaak moeilijk verkrijgbaar, omdat audiciens ver reizen zijn. Met als gevolg dat slechthorenden iets online kopen wat niet persoonlijk is afgesteld. Met een kraakheldere visuele stijl en simpele, duidelijke illustraties maakten we een begrijpelijke app voor deze relatief oude doelgroep.

Weer horen door een app

LifeEar

Blogs

Onze visie op de gezondheidszorg.

Design als middel tegen bijwerkingen van de 'innovatie-pil'

Vier inzichten uit de ontwerppraktijk om bijwerkingen te voorkomen.

Patrick Sanwikarja

Drie inzichten na een week ouderenzorg hacken

Anton's inzichten na een hectische, intense, leerzame en ontroerende hackathon.

Anton Vanhoucke

Zes uitgangspunten voor mens- gerichte verandering in de zorg

Het contrast tussen innovatie experimenten en de dagelijkse realiteit.

Patrick Sanwikarja