Gezondheid en welzijn


Met goed ontworpen systemen en services, de juiste strategie en onderzoek verbeteren wij de zorgervaring van patiënten én de manier waarop zorgverleners en zorgprofessionals hun werk doen.

Praktische informatie over een afspraak bij coloscopie op telefoon voor UMC Utrecht

Veel kansen voor verbetering

De Nederlandse zorgverlening wordt ieder jaar beter. We leven langer dan ooit. Maar tijdens gesprekken met zorgverleners en patiënten horen we ook vaak frustraties over processen. Welke zorgmedewerkers herkent dit niet: logge systemen die niet doen wat je wilt of zo omslachtig zijn dat je het nog liever met de hand doet. Of juist de situatie van de patiënt: versnipperde informatie en nergens een duidelijk overzicht. In dit soort (vaak digitale) processen loopt de zorg achter op andere sectoren. We zien dan ook veel kansen voor verbetering. Door toepassing van service design en design thinking kunnen wij een belangrijke bijdrage leveren.

Van probleem tot oplossing

Al onze opdrachten beginnen met een vraag of een probleem. Als strategisch ontwerpbureau is het belangrijk dat we de vraag of het probleem eerst volledig te begrijpen. Daarna gaan we out of the box om de juiste oplossing te verbeelden. De visualisatie van die oplossing is voor iedere situatie anders, het kan bijvoorbeeld een interactieve demo zijn van je website of een gedetailleerd stappenplan van de juiste ‘flow’.

Redesign EPD, links huidig, rechts voorbeeld van redesign
Een verbeelding van het EPD HiXX. Links zie je hoe het huidige systeem eruitziet en rechts ons alternatieve ontwerp, gemaakt tijdens een 3-daagse hackathon ‘Dutch Hacking Health’.

‘Evidence based’ en voor iedereen

Ook wij geloven in ‘evidence based’, dus toetsen we onze ontwerpen met degene die het gaat gebruiken. We doen diepte-interviews voordat we gaan ontwerpen, zodat we weten waar we rekening mee moeten houden. Zodra de designs klaar zijn, toetsen we ze weer bij de gebruikers. Om zeker te weten dat alle ontwerpen intuïtief en dus gebruiksvriendelijk zijn. Voor iedereen.

Gebruiksonderzoek slechtzienden samen met Visio, Jesse test een app.
Gebruikstest van de Service Apotheek-app samen met organisatie Visio. Het team keek mee op het grote scherm hoe Jesse, een blinde gebruiker, met een screenreader de app gebruikte.

Van ontwerp tot succesvolle implementatie

Er is een strategie, nieuw concept of ontwerp. Hoe zorgen we dat die oplossingen niet op de plank blijven liggen? In het complexe zorglandschap worden veel verschillende systemen gebruikt, dus het is belangrijk dat om intensief samen te werken. We zijn gewend om in grote, multidisciplinaire teams te werken: ontwerpers, developers, bussines analists, copywriters en natuurlijk de belangrijke stakeholders.

Collage samenwerking: schetsen, waarde kaarten, teamfoto, team aan het werk.
Samenwerken doen we samen. We vormen samen een beeld van het probleem en de richting die we op willen. Daarna gaan we ontwerpen en de ontwerpen testen bij de gebruiker.

Samenwerken met Service Apotheek

Een mooi voorbeeld van een goede samenwerking door een multidisciplinair team was ons project voor Service Apotheek, een franchise organisatie met bijna 500 aangesloten apothekers. Zij benaderde ons om samen een toekomstvisie te ontwikkelen. Hierbij kwamen we tot de conclusie dat ‘service’ in alle facetten van de apothekenfranchise weer centraal mocht gaan staan. De meest voorname klant - de chronische patiënt - verdiende meer aandacht en echte service, zowel in de winkels, via de huisstijl en tone-of-voice, als in de digitale dienstverlening.

In onderstaande video, die we maakten in samenwerking met Emerce voor het online event Emerce Health, bespreken innovatie strateeg Jeroen van Erp en sr interaction designer Sasja van Besouw de ontwikkeling van de toekomstvisie en een servicegerichte app voor Service Apotheek.

Samen obstakels overwinnen

Innovatie in de zorg is een must. Wij willen door de toepassing van service design en design thinking hierin een belangrijke rol spelen. Door samen te kijken welke obstakels innovatie in de weg staan en deze dan te overwinnen. Heb je vragen? Neem contact met ons op. We komen graag langs om te kijken welke obstakels we samen kunnen overwinnen.

Ons werk in de zorg

Projecten waar we trots op zijn.

Voor de Nierstichting ontwikkelden we een gebruiksvriendelijke web-app waarmee je op basis van enkele vragen over je eetgewoonten ziet hoeveel zout je binnenkrijgt. De kenmerkende illustraties en heldere interactie maken de test leuk om te doen.

De ongezouten waarheid

Nierstichting

Het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft verhuisde in 2015 naar een nieuw ziekenhuis. Voor de kinder- en jeugdafdelingen van de nieuwbouw ontwikkelden we een omgeving die kinderen afleiding en ontspanning biedt.

Open kinderwerelden

Reinier de Graaf Gasthuis

Hoe haal je ouderen uit een sociaal isolement? De Gemeente Den Haag vroeg aan hackers en designers om een dienst te ontwikkelen die de kwaliteit van het leven van ouderen verbetert.

Eenzaamheid is geen Virtual Reality

Hack the Planet

Als chronische patiënt heb je iedere 3 maanden medicijnen nodig. En soms vaker dan dat. Dat zijn veel bezoekjes aan de apotheek. Daarnaast is het voor sommigen bijna een dagtaak om de juiste medicijnen op het juiste moment in te nemen. Service Apotheek vroeg ons om een nieuwe app te ontwerpen.

De apotheek in je broekzak

Service Apotheek-app

Blogs

Onze visie op de gezondheidszorg.

Design als middel tegen bijwerkingen van de 'innovatie-pil'

Vier inzichten uit de ontwerppraktijk om bijwerkingen te voorkomen.

Patrick Sanwikarja

Drie inzichten na een week ouderenzorg hacken

Anton's inzichten na een hectische, intense, leerzame en ontroerende hackathon.

Anton Vanhoucke

Zes uitgangspunten voor mens- gerichte verandering in de zorg

Het contrast tussen innovatie experimenten en de dagelijkse realiteit.

Patrick Sanwikarja