Service Apotheek-app

Als chronische patiënt heb je iedere 3 maanden medicijnen nodig. En soms vaker dan dat. Dat zijn veel bezoekjes aan de apotheek. Daarnaast is het voor sommigen bijna een dagtaak om de juiste medicijnen op het juiste moment in te nemen. Service Apotheek pakte daarom hun verantwoordelijkheid en gaf ons de opdracht om een nieuwe app te ontwerpen.

De apotheek in je broekzak

Leven met medicijnen makkelijker maken

Een app ontwerpen die het leven van een chronische medicijngebruiker echt beter maakt. Daar is onderzoek voor nodig. Met de hulp van Service Apotheek vonden we 5 patiënten die ons wilde helpen. Op basis van een ‘cultural probe’ en uitgebreide interviews kregen we een beeld van hun problemen en uitdagingen. En daarmee dus ook van de functionaliteiten die de app tot een succes maken.

App met een duidelijke rol voor de apotheker

Uit het onderzoek blijkt dat de app niet alleen het leven met medicijnen makkelijker kan maken. Het is ook de perfecte kans om de rol van de apotheek te verduidelijken. Want wat doet een apotheker eigenlijk? En wat kunnen zij betekenen voor een patiënt?

De apotheek als gastvrije expert

Een apotheek is niet slechts een ‘medicijnuitgiftepunt’. Het is de enige zorgverlener waar je zonder afspraak naar binnen kunt lopen. Een zorgverlener met het overzicht van jouw gezondheid die altijd voor je klaarstaat. Waar je altijd terecht kan met vragen over je medicijnen. Het is de ‘gastvrije expert’ en dat moet ook in de app duidelijk naar voren komen. Daarmee kan de Service Apotheek-app zich onderscheiden van concurrenten zoals Etos+ en Pillpack.

De fysieke apotheek en app zijn één

Klanten willen geholpen worden waar en wanneer zij dat willen. Dat zijn ze gewend in de ‘vandaag besteld, morgen in huis’-maatschappij. Daarom brachten wij samen met Q42 de fysieke en digitale apotheek samen in de app. Aan de ene kant door de visuele uitstraling te laten aansluiten bij het nieuwe interieur in de apotheek. Maar ook door de services naadloos in elkaar over te laten gaan. Waarmee de app een verlengstuk is geworden van de apotheker.

De illustraties zijn gemaakt door Aad Goudappel en de video is geanimeerd door Rens Wegerif.

Alles rondom je medicijnen bij elkaar

Met de Service Apotheek-app weet je precies welke medicijnen je gebruikt, waarvoor ze bedoeld zijn en hoe ze eruitzien. Je hebt altijd een overzicht van je medicijnen bij de hand. Voorraad bijna op? Geen probleem. Je bestelt gemakkelijk nieuwe medicijnen. Gewoon met één druk op de knop of je maakt een foto van het recept. Wel zo makkelijk. Een chronische medicijngebruiker heeft al genoeg aan zijn hoofd.

Een andere belangrijke functionaliteit is het instellen van herinneringen. Zo vergeet je nooit meer een medicijn. En door de inname meteen af te vinken, weet je altijd wat je wel en niet hebt ingenomen. Ben je even vergeten hoe je het medicijn het beste inneemt? Dat zoek je gemakkelijk op. Met de app heb je alle belangrijke informatie bij de hand.

Chronische patiënt in controle

De app helpt patiënten hun medicijnen beter te begrijpen. Wat het doet, hoe het werkt en hoe je ze het beste gebruikt. Want meer kennis over je medicijnen zorgt uiteindelijk voor een betere gezondheid. Klopt er iets niet in het medicijnoverzicht? Gebruiken patiënten de medicijnen anders dan voorgeschreven? Dan passen ze dat gemakkelijk zelf aan. En alle aanpassingen worden vervolgens weer gecontroleerd door de apotheker. Zo hebben ze samen het overzicht en de patiënt de rust.

Levendige en luchtige uitstraling

In alle ontwerpen hebben we gezocht naar hoe we de positionering als gastvrije expert het beste naar voren kunnen brengen. Zo is er een custom font ontwikkeld dat vriendelijker, moderner en beter leesbaar is en maken we gebruik van illustraties om het ijs te breken waar dat nodig is. Deze illustraties zijn gemaakt door de Rotterdamse illustrator Aad Goudappel. Ze geven de app een meer menselijke uitstraling en maken de inhoud luchtiger.

Meer lezen over onze samenwerking met Service Apotheek? Lees het interview 'Service Apotheek: medische kennis als fundament onder het merk' met strateeg Jeroen van Erp, door Bas Hakker van Emerce.