TESO

TESO veerdienst Texel, beeld vanaf de boot.

Al 112 jaar brengt Texels eigen veerdienst TESO passagiers van en naar het eiland. TESO wil als moderne, duurzame veerdienst haar reizigers in alle opzichten uitstekend bedienen. Wij maakten dit mogelijk met een nieuwe website, ticketflow en identiteit.

Bezoek de website
TESO veerdienst Texel, beeld vanaf de boot.

In een optimale flow naar Texel

De website is een belangrijk touch point voor het maken van een overtocht. Het succes ervan bepaalt in grote mate de soepele afhandeling van de, in omvang toenemende, passagiersstroom van en naar Texel (jaarlijks ruim 4,1 miljoen personen en 1,5 miljoen voertuigen).

Bevorderen van de doorstroom

We hebben de ticketflow flink onder handen genomen, zodat het gemakkelijker is om - ook onderweg op je smartphone - de afvaarttijden te checken, een ticket te kopen, en je pas op te laden. Door middel van twee flows kunnen we de beide doelgroepen, toeristen en eilandbewonders, optimaal bedienen.

Schermen mobiele TESO bestelstraat

Fastlane

Passagiers die bij aankoop van een ticket online het kenteken invullen kunnen bij het opgaan van de boot gebruik maken van de fastlanes; door middel van kentekenherkenning is de doorstroom in die banen een stuk groter. Mede door de groei van de online verkoop is het gebruik van deze banen gegroeid en zijn wachttijden voor het opgaan van de boot geslonken.

TESO mijn omgeving, design Fabrique
Speciaal voor de Texelaars verbeterden we de ‘mijn-omgeving’ waar deze frequente reizigers gemakkelijk al hun zaken kunnen regelen.

Anna Offermans UX lead

Ticketstraat optimalisatie

Voor optimale conversie en gebruiksgemak werken we sinds de livegang samen aan het optimaliseren van de ticketstraat. Tijdens tweewekelijkse sessies bekijken we de data en doen aan de hand van hypotheses A/B-testen. Op basis van de testresultaten voeren we optimalisaties door zoals het verbeteren van knoppen, maar ook het geven van extra informatie bij een bepaalde stap zodat bezoekers zich zekerder van hun ticketkeuze voelen.

Vrijheid, licht en ruimte

Naast een optimale ticket flow vertaalden we ook de visuele identiteit naar online. Eén blik op je smartphone geeft je direct het eilandgevoel van vrijheid, licht en ruimte, doordat we voor de achtergrond van de homepage live webcambeelden gebruiken die uitkijken over het zeegat.

Het eilandgevoel en trots eigenaarschap laten we terugkomen in de video die we maakten voor TESO.

Nils Mengedoht Design lead

Eilandgevoel centraal

Het licht van Texel staat centraal in de identiteit. Zowel in fotografie, waarbij we het echte eilandgevoel oproepen, als in de kleurkeuze. Het logo staat altijd uitgelijnd op de horizon. De typografie is stoer, krachtig en tijdloos. De iconenset sluit aan bij de wayfinding op Texel zelf.