Museum Catharijneconvent

Grootste museum van Nederland - Campagnebeeld

Waarom lopen Nederlanders in eigen land de kerkdeuren voorbij, terwijl ze op vakantie in het buitenland wél bij ieder kerkje naar binnen gaan? Museum Catharijneconvent wil laten zien dat de Nederlandse kerken ook een unieke verzameling kunstschatten hebben.

  • Prijzen & Erkenning
  • Dutch Design Award
Bezoek de website
Grootste museum van Nederland - Campagnebeeld

Het Grootste Museum van Nederland

We hebben een audiotour gemaakt waarmee je 16 bijzondere kerken en synagogen in Nederland kunt ontdekken. Want ook bij jou om de hoek staan indrukwekkende kerken, vol unieke kunst. De tour vertelt je verrassende verhalen, zonder de beleving en rust van de kerk te verstoren.

Dagjesmensen verleiden

Samen met Museum Catharijneconvent brachten we de customer journey in kaart en testten we concepten binnen de kerken. Wat zijn de drempels om een kerk binnen te lopen? Welke verhalen interesseert de doelgroep 'dagjesmensen'? En wat zijn technische uitdagingen?

Service design proces Museum Catharijneconvent.

Beacongestuurde audiotour

Veel kerken hebben geen wifi en door de dikke muren is je mobiele bereik beperkt. We hingen daarom beacons op, zodat bezoekers overal in de kerk passende informatie krijgen op basis van hun locatie. Om de tour zo toegankelijk mogelijk te maken, is het ontwerp simpel en sober.

Grootste Museum van Nederland - audiotour door Fabrique
Grootste Museum van Nederland - audiotour ontwikkeld door Fabrique

We hebben alle aspecten ontworpen om de totale beleving voor de bezoeker kloppend te maken. Van een landelijke campagne, website, kijkkaarten, banieren en signing, tot en met de uitgifte van de toestellen door de vrijwilligers.”

Om de hoek

De landelijke campagne trekt aandacht door de gigantische kerk - een collage van de 16 kerken. Dit introduceert een nieuw, tot nu toe onzichtbaar museum in de buurt. Nabij én toegankelijk.