Erasmus University Rotterdam

De Erasmus University Rotterdam is een universiteit met ruim 22.000 studenten, zeven faculteiten en twee bijzondere instituten. Wij ontwikkelden de visuele identiteit die de faculteiten en instituten de ruimte geeft om effectief te communiceren en die toch zorgt voor verbinding.

  • Prijzen & Erkenning
  • Red Dot Communication Design Award
Bezoek de website

Altijd anders, altijd Erasmus

We gebruikten de handtekening van naamgever Desiderius Erasmus als uitgangspunt. We zoomen in op de handtekening, alsof we hem willen onderzoeken. Zo ontstaat een fascinerende vormentaal, die ieder op zijn eigen manier kan gebruiken.

Onvervreemdbaar en herkenbaar

Elke faculteit of instituut heeft een unieke vormenset en steunkleur. Deze kleur contrasteert met het overkoepelende ‘corporate’ donkergroen van de Erasmus University. Vormen en kleuren zorgen samen voor een onvervreemdbaar en herkenbaar beeld.

Ieder vakgebied een eigen vorm

De hand van Erasmus' loopt als een rode draad door alle middelen heen. Met de verschillende faculteiten en instituten ontwikkelden we vormen die passen bij hun vakgebied. Bij Rechten zochten we bijvoorbeeld naar vormen die ‘daadkrachtig’ en ‘evenwichtig’ zijn, bij Economie waren ‘vooruitgang’ en ‘persoonlijke groei’ belangrijke uitgangspunten.

Erasmus identiteit Fabrique voorbeeld

Fotografie concept

De fotografie toont zelfverzekerde mensen; nuchter en gemotiveerd. Zoals we inzoomen op de handtekening van Erasmus, zo zitten we met close-ups de geportretteerde letterlijk op de huid. De mensen tonen lef en karakter door recht in de camera te kijken, waarmee de universiteit ‘voor ambitieuze denkers en doeners’ de jaren van bescheidenheid van zich afwerpt.

Typisch Rotterdams, typisch Erasmus

Rotterdamse waarden als oprecht, eerlijk, opgewekt en echt vormen de basis van de tone of voice. Daar voegden we het uitgangspunt ‘contrast’ aan toe, want ambitie en prestatie gaan bij de Erasmus University hand in hand met een gezonde dosis nuchterheid.