Blog

Gert Hans Berghuis

Partner en strateeg

Vergeet je product, bouw je marketingwebsite!

Onlangs leerde ik dat het ontwerpen van je marketingwebsite de beste manier is om je start-up te beginnen. En ik heb vijf redenen voor je.

‘Start with the end result in mind’ is één van Stephen Covey’s seven habits of highly effective people. In mijn ervaring is het ook een krachtige denkwijze: zodra je je einddoel hebt gevisualiseerd, gaat er een vervullende werking van uit. Werkt voor alles.

Ik moest daar opeens aan denken toen we in een corporate venture — waarbij ik betrokken ben als consultant — waren begonnen met het ontwerpen van de marketing website. Het product zelf stond inmiddels al voor 90%, we hadden al veel validated learning gedaan, en nu was het zaak om het marketingkanaal te ontwikkelen.

En opeens realiseerde ik me dat we daar de volgende keer juist mee zouden moeten beginnen. En ik heb maar liefst vijf redenen waarom dat een goed idee is. Hou je vast.


1. Je kijkt vanzelf naar je concurrentie. Net als je gebruikers.

Bij het ontwerpen en nadenken over je marketingwebsite kijk je natuurlijk even hoe anderen het doen, zodat je het wiel niet zelf hoeft uit te vinden. En in dat proces zijn er vanzelf dingen die je het hetzelfde wilt doen, maar ook dingen waarin je merk of value proposition juist wezenlijk verschilt van de concurrentie. Die exercitie levert dus inzichten op over je positionering: wie zijn we en waar staan we voor? De volgende stap is: waarom kiest men voor óns? Waarom zijn wij relevanter dan anderen? En laat dat nou nèt het denkwerk zijn waarmee elke start-up moet beginnen, dus als je die antwoorden nog niet hebt dan is dat gelijk goed bestede tijd.

2. Je krijgt eenvoudig grip op je branding en tone-of-voice

Lorem Ipsum is streng verboden, dus je zal al gauw op zoek gaan naar woorden. Goede woorden. Passende woorden. Maar welke tone of voice hanteren we eigenlijk? Zeggen we U of jij? Hoe maken we ons merk voelbaar in de teksten en de fotografie? Want met gewoon wat stockfotografie erin plakken ontdekken we dat dat niet is wie we willen zijn. Het is een bron van zinvolle discussie en test nog eens of al het denkwerk en de brandguide — had je die al? — ook echt bruikbaar zijn in de praktijk.

3. Het helpt je backlog en MVP te tweaken

Als je je product of service beschrijft vanuit de positie van de gebruiker (en dat doe je natuurlijk), dan vormt zich gaandeweg een helder beeld van hetgeen je eigenlijk moet bouwen om gebruikers gelukkig te maken. Dat kan je helpen om de backlog te prioriseren, en opent vanzelf de discussie over wat wel én niet in de MVP zit.

En als je in de marketingwebsite ergens in twee seconden even een link typt getiteld ‘leveringsvoorwaarden’, dan heb je ineens voor een week werk, want die krengen schrijven zichzelf niet. Kortom: het ontwerpen van de marketingwebsite staat garant voor nieuwe user stories. En die heb je natuurlijk graag zo snel mogelijk op de backlog.

4. Het is geweldig testmateriaal om je propositie te testen

De marketingwebsite is uitstekend materiaal om je propositie te testen in bijvoorbeeld interviews of panels. Het is een middel dat gebruikers kennen, kunnen bedienen en begrijpen. Dit is immers ook de manier waarop ze zich thuis of op hun werk op een product of dienst oriënteren als jij niét meekijkt. Je ziet wat ze belangrijk vinden en waar ze meer over willen weten. Als je ze onderwijl hardop laat denken verzamel je insights met de snelheid van het licht.

5. Het is het begin van je website optimalisatie proces

Deze website moet straks letterlijk je product of dienst gaan verkopen. Sterker nog: waarschijnlijk is het het belangrijkste touchpoint in de oriëntatie- en aankoopfase. Je wilt dus weten of hij effectief is, en hoe hij nog effectiever kan. En dat doe je alleen door de website te testen, meten, aanpassen en steeds nieuwe releases te maken. Dat is veel werk en daar kan je maar het beste zo snel mogelijk mee beginnen.

Kortom

Wacht niet met het ontwerpen van je marketingwebsite tot je product klaar is maar begin er gelijk mee. De marketingwebsite is tenslotte een geweldig middel om je team te motiveren en een mooie manier om steeds op het netvlies te houden wat precies je belofte aan het publiek is. Want precies dáár begint je succes: bij een belofte waar mensen op doorklikken.

‘Close, but no cigar’: wat corporates kunnen leren van startups over innovatie.

Experimenteerdrift is één van de zeven ingrediënten voor innovatiesucces die grote corporates van start-ups kunnen leren.

Gert Hans Berghuis

Partner en strateeg

Nóg 5 dingen die Corporate Ventures van start-ups kunnen leren.

Hoe je voorkomt dat een Lean Start-up zomaar een Lame Start-up wordt? Gert Hans deelt zijn nieuwe inzichten over de uitdaging die we inmiddels Corporate Venture noemen.

Gert Hans Berghuis

Partner en strateeg

Hoe ontwerpers kunnen leiden zonder de baas te zijn.

Lees nu deel twee van het blog over Design Leadership door Jeroen van Erp en Merijn Hillen.

Merijn Hillen

Strateeg

Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!