HEMA-app

Hema app ontwerp voor 2 verschillende telefoons

HEMA heeft een van de grootste loyaltyprogramma's van Nederland. Miljoenen mensen sparen fanatiek punten. Samen met HEMA en Q42 ontwikkelden we een nieuwe app waarin het loyaltyprogramma gecombineerd wordt met e-commerce: een native shop gericht op maximale conversie, stabiliteit en snelheid. Natuurlijk met de typische HEMA-eenvoud.

  • Prijzen & Erkenning
  • Gold Dutch Interactive Award
Hema app ontwerp voor 2 verschillende telefoons

Native shop voor de echte HEMA-fan

De app biedt de mogelijkheid om punten te sparen en uit te geven. Voor een optimale conversie én gebruikservaring kozen we voor een native app. Het gebruik van zoveel mogelijk interactiepatronen van het native OS zorgen voor een intuïtieve gebruikerservaring en naadloze snelle overgangen. HEMA biedt op deze manier een uitmuntende merkbeleving en maximale conversie.

Stapsgewijze introductie

De app ging in april 2020 live met het loyalty gedeelte. De verbeteringen zaten vooral ‘onder water’ met focus op stabiliteit, snelheid én een solide gebruikerservaring. En features die het alledaagse gebruik leuker en makkelijker maken, zoals het scoreboard voor je punten of de rookworstanimatie die getoond wordt als loader.
In 2021 is het shopping gedeelte gereleased. Door het shoppen echt in de app te laten plaatsvinden, is die ervaring vele malen vriendelijker en aantrekkelijker gemaakt.

Design Hema app in mobile device

Soepel in gebruik

Het shopping deel van de app focust op gebruiksvriendelijkheid met de zo kenmerkende HEMA-eenvoud. Er is veel aandacht besteed aan het snel en soepel laden van lange productpagina's en bijvoorbeeld aan het selecteren van een product in een bepaalde maat en kleur. Daarnaast zijn veel gevraagde functionaliteiten toegevoegd, zoals een favorietenlijst.

Gehamerd op native design

We gebruiken onze mobiele telefoons zo veel, dat je op een gegeven moment niet meer bewust weet wat je nou precies doet met je vingers. In het nieuwe ontwerp zijn al die gewoontes vertaald. Zodat je zonder erbij na te denken de app kunt gebruiken. “Een simpel voorbeeld is de ‘back-knop’ op Android-toestellen”, zegt Floor Brink, product owner bij HEMA. “Dat zit in de hardware, terwijl dat bij een iOS-device in de software zit. Android-gebruikers zijn gewend continu die knop te gebruiken. Dat zijn hele kleine dingen, maar daar moet je rekening mee houden bij het bouwen van de flows.” Dat is opgelost door twee aparte apps te maken. Het zijn twee aparte producten, met ieder zijn eigen unieke flow.

HEMA app ontwerp voor android en iOs
De flows die je volgt als gebruiker zijn echt ingericht op hoe je je vingers gebruikt. Afgestemd op alle variaties in grootte van het beeldscherm van de verschillende telefoons. Daarin zit ook de snelheid. Want als je dat goed doet, kan iemand ook sneller een product vinden.

Floor Brink Product owner bij HEMA

Thuis, onderweg en in de winkel

Natuurlijk is de app voor iedereen, maar we richten ons met name op de fans. Die willen we een optimale ervaring bieden. Hoe kun je die fan het beste helpen? Die vraag was leidend bij de keuze van functionaliteiten.

Zo kun je in de nieuwe app shampoo bestellen door je lege shampoofles te scannen. Niet alleen als je thuis of onderweg de app gebruikt, maar ook in de winkel. Bijvoorbeeld als jouw maat er niet meer is. Dan kun je het schapkaartje scannen en het product in de winkel of thuis laten bezorgen.

Shampoo fles scannen met HEMA-app, design Fabrique

Server driven UI

Om optimaal wendbaar te blijven introduceerde technisch partner Q42 het principe van server driven UI. Dit combineert het beste van twee werelden: de optimale UX-kwaliteit van aparte native applicaties gekoppeld aan het gemak van hybride development. Dit wordt bereikt door een zogenaamde ‘Backend for Frontend’ (BFF). Dat is een laag achter de Android- en iOS-app waar zich álle logica bevindt, van businessregels tot UI-componenten.

Het grote voordeel is dat wijzigingen in de twee apps (Android en iOS) maar op één centrale plaats gemaakt hoeven te worden: namelijk in de BFF. Dat betekent ook dat aanpassingen in de apps gedaan kunnen worden zónder dat er een nieuwe release nodig is. Een gigantisch voordeel voor optimalisatie.

De volgende stap

De HEMA app wordt continu doorontwikkeld in het gezamenlijke team van HEMA, Q42 en Fabrique. “In de toekomst willen we nog veel meer functionaliteiten bieden. Ook gaan we snel stappen zetten om de app te personaliseren”, zegt Brink. “Maar dit is de basis en die staat.”