Boutiques de Museés

Boutiques de Musées homepage door Fabrique

Bij Fabrique houden we van kunst, conversie en complexiteit. Dus doken we erbovenop toen RMN (Réunion des Musées Nationaux — Grand Palais) aangaf de officiële webwinkels van het Louvre, Musée d’Orsay en nog 27 andere Franse musea te willen vernieuwen. Samen met de Parijse e-commerce bouwer Mamasam ontwikkelden we een compleet nieuw Boutique des Musées.

Boutiques de Musées homepage door Fabrique

Kunst kopen was nog nooit zo eenvoudig

We ontwikkelde één nieuwe webshop met daarin webwinkels voor 29 musea. Daarnaast was het doel de verkoop te verhogen door de klant een uitstekende beleving te bieden qua gebruiksgemak en museumervaring.

Eén winkelmandje

Samen met RMN en Mamasam analyseerden we eerst het aanbod van de winkel, de wensen van de klant en de flows van de site.

Duidelijke navigatie bleek essentieel voor deze complexe site. Binnen de Boutiques de Musées website heeft elk museum een eigen branded omgeving, waar bezoekers direct landen vanuit de museumwebsite. We bieden hen de mogelijkheid om éénvoudig binnen de museumshop te navigeren of uit te breken naar het volledige assortiment van alle aangesloten musea. Zo kunnen producten uit de hele winkel worden toegevoegd aan één winkelmandje.

Museale uitstraling

In ontwerp is gezocht naar de juiste verhouding tussen RMN-branding en museum specifieke branding. De site kreeg een subtiele stijl, die een duidelijke museale uitstraling heeft, commercieel gezien werkt en veel ruimte biedt voor content die waarde toevoegt aan de producten.

Boutiques de Musées homepage door Fabrique

Content die converteert en inspireert

We ontwikkelden richtlijnen voor productfotografie, een concept voor categorie beelden en een contentformat voor thema’s. De gekozen vorm en de door Mamasam speciaal ontwikkelde drag & drop redactie-interface maakt contentmarketing ook met een klein team haalbaar.

Boutiques_de_musees_robots_univers_pages
The "univers pages" give room for a more inspirational overview of an art theme. The pages are build alternating between products and storytelling.

Alexia Boiteau Visual designer

Eén geheel

Eén webshop, met daarin 29 webwinkels, die verkoopt en inspireert. En zo in alles de officiële website is van de vaandeldragers van de rijke Franse cultuur.