Rijksmuseum

Rijksmuseum + Fabrique

De collectie op grootse én eenvoudige wijze dicht bij het grote publiek brengen. Dat is het doel van Rijksmuseum. Met de website en de app kan dat nu overal en altijd. In de trein, op de bank én in het museum zelf. Fabrique werkt al ruim 18 jaar succesvol samen met het Rijksmuseum, op het gebied van (marketing)strategie en digital design.

  • Prijzen & Erkenning
  • Gold European Design Award (2)
  • Gold SpinAward
  • Dutch Interactive Award (2)
  • Dutch Design Award
  • Museums and the Web Award (4)
  • Lovie Award (3)
Bezoek de website
Rijksmuseum + Fabrique

Altijd en overal dichtbij

De bekroonde website van het Rijksmuseum is in november 2020 volledig vernieuwd. In samenwerking met het museum, Q42 en Irma Boom Office ontwikkelden we de nieuwe website. Studio Polat is verantwoordelijk voor de nieuwe fotografie. Een belangrijke onderdeel van de visuele metamorfose, die zich kenmerkt door extreem groot beeld en eenvoud.

Homepage nieuwe website Rijksmuseum gemaakt door Fabrique

Stories

Naast een nieuwe stijl en beeldtaal, lanceerden we ook een nieuw platform: Stories, de basis voor alle verhalen van het museum - voor en achter de schermen. Rijksmuseum Stories biedt ‘state of the art' videostreaming en andere visuele vormen van storytelling, zoals ‘inzoomers’, live events, podcasts en artikelen.

Met Stories maken we een betere connectie tussen het Rijksmuseum en de bezoekers. Jong en oud, de nieuwsgierige bezoeker en de liefhebber. Door de verhalen in een Netflix achtige vorm aan te bieden, kunnen bezoekers op een leuke, eigentijdse en laagdrempelige manier kennismaken met de collectie en medewerkers van het museum.

Het aanbod op Stories wordt wekelijks uitgebreid en biedt zo ook een continue stroom aan nieuwe social media berichten.

In het Rijksmuseum gebeurt ongelooflijk veel. Met Stories zijn al deze verhalen over het Rijksmuseum nu te vinden op één platform. Zo kunnen we verdieping bieden aan de zes miljoen unieke bezoekers die jaarlijks de Rijksmuseumwebsite bezoeken.

Hendrikje Crebolder Directeur Media & Development Rijksmuseum

Maak je eigen collectie

In Rijksstudio download je gratis afbeeldingen in hoge resolutie van ruim 300.000 kunstwerken. Je kunt diep inzoomen tot op het craquelé van de verf. Zo komen de meesterwerken letterlijk dichtbij.

Je kunt ook je eigen meesterwerk creëren. De Zwaan als robe. Een stilleven als tattoo. Of een lingerieset gebaseerd op een 16e eeuws kabinet. Rijksstudio is je eigen collectie, knutselplek en museumshop in 1.

rijksmuseum, rijksstudio ontwerpen

Webshop met stijl

In 2016 is de webwinkel grondig vernieuwd. Samen met Burst ontwikkelden we een webshop die naadloos aansluit bij de principes van Rijksstudio. Beeld speelt de hoofdrol. Zorgvuldig gestileerde stillevens met bijzondere producten vormen de etalage.

rijksmuseum casepagina webshop

Alles in één app

Ook in de nieuwe app staat het beeld centraal. Door vanaf het begin collectie en multimediatours gezamenlijk te ontwikkelen in één app kwam er een optimale oplossing.

rijksmuseum app screenshots collage

Make your own tour

Je kunt met de app zelf het museum ontdekken, of je kunt een thema-tour volgen, bijvoorbeeld over Rembrandt of onze koloniale geschiedenis. Met het nieuwe feature “make your own tour“ combineren wij de Rijksstudio collecties met de app. Ga bij je volgend bezoek langs je eigen highlights en stel je eigen tour samen.

Multimediatour

Het concept voor de multimediatour sluit aan op de wayfinding. Je kunt met de app zelf het museum ontdekken door je eigen route te lopen. Dankzij 300 beacons krijg je overal informatie op maat.

App multimediatour

Samen

Het Rijksmuseum en Fabrique werken al sinds 2003 samen. Daardoor vormen de digitale middelen van het Rijksmuseum een duidelijke eenheid. Samen met technisch partner Q42 zijn we continu de website en app aan het aanpassen, verbeteren en vernieuwen. Zo blijft het Rijksmuseum nationaal en internationaal vooroplopen.