Cultuur

Doelgroepen verleiden tot een bezoek of aankoop is tegenwoordig essentieel voor culturele instellingen. Tegelijkertijd gáát cultuur over iets groters: interactie en ontmoeting met kunst en kunstenaars. In theater, museum, op straat, tijdens een festival of gewoon thuis. Dit vraagt om de juiste mix van branding en user experience, van persuasive design en storytelling.

Edinburgh International Festival branding by Fabrique

Merk en visuele identiteit voor The Edinburgh International Festival

De roots van Fabrique liggen voor een groot deel in cultuur en entertainment. We begonnen ooit als ontwerpers van CD-hoesjes en theateraffiches. En we maken bijvoorbeeld al 20 jaar de site voor het Lowlands festival. Ook werken we internationaal voor toonaangevende musea. Veel van de opgedane ervaring komt van pas in ons werk in andere branches. Andersom geldt dat ook: culturele instellingen zijn evengoed merken, en doen ook aan e-commerce en educatie.

Branding

'It looks like it sounds' is een uitgangspunt dat we niet alleen toepassen in de muziekindustrie. Want vorm en inhoud kunnen elkaar enorm versterken. Zeker bij podiumkunsten, waar spetterende visuele stijlen samensmelten met een voorstelling of andere ervaring. Voor Edinburgh International Festival stelden we eerst vast waar hun merk voor stond, daarna vertaalden we dit in de curious yellow identiteit. Voor Paard Den Haag ontwikkelden we de nieuwe merkstrategie, positionering en visuele identiteit.

Wij ontwikkelden een nieuwe identiteit die mensen bindt aan het festival. En waarmee het festival zijn rijke historie verbindt aan een toekomst waarin de concurrentie alleen maar groter wordt en bezoekers steeds meer experience eisen.

Curious yellow

Edinburgh International Festival

Lowlands staat voor eigenwijs en tegendraads. En dat is precies het gevoel dat organisator MOJO ook met de website wil overbrengen. Overal staan daarom groot de caleidoscopische animaties. Wild, dwars en soms zelfs hypnotiserend.

Travel guide to the campingflight

Lowlands

Gemak, ondersteuning en service

Van museumsite tot webshop: gemiddeld komt zo'n 80% van je bezoekers voor praktische zaken. Toptaken zoals online oriëntatie, tickets, openingstijden of ter plaatse je plek vinden. Door klantonderzoek en workshops zoeken we naar inzicht hoe we een naadloze customer journey kunnen realiseren. Want pas als een bezoeker heeft gekregen waar hij voor kwam, staat hij open voor een aanvullende actie of aanbod.

Interactie

Digitale media stellen culturele organisaties in staat een groot, soms wereldwijd, publiek te bereiken. Met websites, apps en interactieve installaties kunnen mensen een artiest of kunstenaar ontmoeten in beeld & geluid, zonder ook maar op te staan. Op de site All of Bach kan je iedere week een werk van Bach beluisteren, terwijl je verhalen van de muzikanten leest en er op kan reageren. Je ontdekt de onbekende kanten van Vincent in de verhalen op de website van het Van Gogh Museum. Of je kunt je laten rondleiden door de wondere wereld van Jeroen Bosch in de online documentaire Tuin der Lusten.

Nieuwe interacties mogelijk maken

Nieuwe tijden en technieken maken nieuwe interacties mogelijk. Met service design orkestreren we processen, mensen en touchpoints op zo’n manier dat ze de totale klantervaring ondersteunen. Zo ontwikkelden we de dienst Wolfgang, een app voor in de concertzaal, door goed te kijken hoe en waar we de totale muziekervaring konden verbeteren.