Van Abbemuseum

Van Abbemuseum is dé plek om moderne kunst te ervaren. Niet alleen door te kijken. Ook door te horen, te ruiken en te voelen. Alles in de collectie vertelt een verhaal. Onze opdracht: het ontwerpen van een website die past bij dat karakter.

Bezoek de website

Museum voor mensen van nu en straks

Het museum in Eindhoven is niet alleen voor echte kunstkenners. Ze zijn een museum voor iedereen. Met verrassende en experimentele tentoonstellingen zoeken ze de grenzen van hun vijf verdiepingen op. Alles om kunst de ruimte te geven. Om tegenstellingen in de samenleving aan het licht te brengen en te verkleinen. Daar hoort een toegankelijke website bij, die ruimte geeft aan de thema’s die het Van Abbemuseum belangrijk vindt.

Mobiel ontwerp in device Van Abbe Museum

Kritisch op het moderne tijdperk

Van Abbemuseum is kritisch op het moderne tijdperk. Hoe doet een museum voor hedendaagse kunst dit? Door thema’s als dekolonisatie, klimaatverandering, inclusie en identiteit te onderzoeken. Door verschillende stemmen een podium te geven. Stemmen die zijn vergeten of door eerdere generaties bewust niet werden gehoord. En door deze thema’s een plek te geven op hun website. Om zo alle bezoekers te inspireren en te verbinden, ook als je niet naar het museum komt.

Font en kleuren Van Abbe Museum
Design Van Abbe Museum op laptop
Kunst kun je niet vangen maar wel de ruimte geven

Patrick Rijks, Design Lead

Een nieuwe tone of voice om echt toegankelijk te zijn

Van Abbemuseum schrijft voor mensen van nu en straks. Dat betekent positief maar eerlijk. Uitnodigend en van deze tijd. Daarnaast zoveel mogelijk op B1-niveau, oftewel voor iedereen te begrijpen. Maar eerlijk is eerlijk, de thema’s die door Van Abbemuseum worden onderzocht zijn complex dus als B1-niveau niet lukt, leggen we in ieder geval uit wat het betekent.

Tentoonstellingen design Van Abbe door Fabrique
Collectie overzicht

Het ontwerpproces

Het museum koos voor het Rotterdamse bureau 75B voor hun huisstijlontwerp. Wij hebben de door hen gecreëerde levendige stijl omgezet naar een boeiende digitale ruimte. De online identiteit omarmt speelse kleurpaletten en een ongecompliceerd gebruik van typografie, waarbij slechts één gewicht wordt gehanteerd. De elementen vormen samen met de rijke museumcontent de pijlers van het visuele ontwerp.

Ons doel was om je het gevoel te geven alsof je persoonlijk het museum aan het verkennen bent. In dit ontwerpproces stond inclusiviteit centraal. Het gebruik van witruimte, gedurfde lay-outs en een uitgebreid spectrum van primaire kleuren heeft bijgedragen aan het creëren van een website die een uitnodigende en veelzijdige ervaring biedt.

Overzichtspagina

Ontworpen door Fabrique, gebouwd door INTK

Wij hebben met veel enthousiasme het ontwerp gedaan van de nieuwe site. INTK was verantwoordelijk voor de techniek. Uiteraard in samenwerking met ons ontwerpteam.