Was 6 maanden genoeg tijd om het digitaal designproces helemaal te begrijpen?

Een interview met Hanna van Rixtel, productontwerper in opleiding en stagiaire bij Fabrique.

Een productontwerper in opleiding, die verwacht je niet zo snel bij een digital design agency als Fabrique. Maar daar dacht Hanna anders over. “Juist omdat digital design voor mij totaal nieuw was, koos ik voor Fabrique. Fysieke producten ontwerpen leer ik tijdens mijn studie maar als ik écht wil leren hoe digital in elkaar steekt, dan is een stage daarvoor de uitgelezen kans.”

Hanna aan het werk in de studio

Heb je een goed beeld gekregen van digital design?

“Zeker en ik heb meer over productontwerp geleerd dan ooit tevoren! Digital designers leggen ontwerpen onder een vergrootglas en zoomen helemaal in. Ik heb tot in de kleinste details leren nadenken over het ontwerpen van een product. Vanuit de techniek, het ontwerp, de gebruiker en de randvoorwaarden van de klant. Digitale producten worden op zoveel manieren ingezet en gebruikt, dat vraagt om een scherpe blik. Aan het begin van mijn stage mocht ik 1 knop ontwerpen en daar kreeg ik 8 uur de tijd voor. Dat was een eye opener, want die ene knop hield me in de ban. Waar ik eerst nog dacht, ‘wat een gekke opdracht, dat is toch zo klaar’ merkte ik al snel wat er allemaal bij kwam kijken.”

Als je over een paar jaar terugkijkt, wat heb je dan meegenomen uit je stagetijd?

“De andere manier van werken. Tijdens je studie ben je heel vrij en kan je zonder kaders ontwerpen. Bij opdrachten voor echte klanten is dat anders. Het proces van digital design spreekt me heel erg aan. De samenwerking met de verschillende disciplines en de intensieve samenwerking met de klant. Maar ook het teamgevoel van het werken bij een bureau. Je bent echt ‘one of the team’, het is hectisch, druk, spannend en er is altijd wel iets dat speelt. Maar je doet het echt samen en dat is een mooi gevoel.”

Hanna aan het werk in de studio

Was 6 maanden genoeg tijd om het digitaal designproces helemaal te begrijpen?

“Ik heb veel verschillende dingen gedaan. En voor veel verschillende type klanten gewerkt. Door deze brede mix begin ik de patronen te doorzien. Een e-commerce site vraagt weer iets heel anders dan een site voor de culturele sector. En tegelijkertijd zijn er ook weer overeenkomsten. Gelukkig werk je ieder project samen met andere disciplines. Op een eilandje ontwerpen is er in het digital design niet bij. Je maakt het product echt samen. Die manier van ontwerpen heeft mijn blik op het ontwerpproces echt veranderd. Ik denk dat ik wel durf te zeggen dat ik geleerd heb hoe het moet. Hoewel ik natuurlijk nog steeds meer tijd nodig heb dan een ervaren ontwerper.”

Hanna aan het werk in de studio

We leven in een tijd van UX-ontwerpers, visueel ontwerpers, productontwerpers, UI-designers. Doen functienamen er eigenlijk toe?

Ik denk dat een functienaam belangrijk is om aan te geven wat je doet. Maar door het veranderende vak, veranderen de rollen ook steeds. En er komen steeds meer rollen bij, soms krijgen ze een andere betekenis. Daarom vind ik het belangrijk dat je naast de functienaam, blijft uitleggen wat je nou eigenlijk doet binnen die rol en wat je visie is op het designproces. Dat zegt altijd meer.”

Inmiddels heeft digital design officieel een plek veroverd in Hanna’s hart en werkt ze zelfs parttime als digital designer. Wil je ook stage lopen bij Fabrique? Solliciteer hier. We zijn altijd op zoek naar talent (en leuke mensen).