Portfolio Het Grootste Museum van Nederland.
-
Strategie
-
Branches
-
Middelen
Hoe creëer je een service die van 13 kerken 1 museum maakt?
Op initiatief van Museum Catharijneconvent opende in juli 2017 'het Grootste Museum van Nederland'. Hoe maakten we van dertien bijzondere kerken en synagogen één museum?
Een unieke verzameling kunstschatten.
De Nederlandse kerken bevatten een unieke verzameling kunstschatten. Waarom lopen Nederlanders in eigen land de kerkdeuren voorbij, terwijl ze op vakantie in het buitenland wél bij ieder kerkje naar binnen gaan? Met die vraag benaderde Museum Catharijneconvent ons.
Het begint met onderzoek.
Museum Catharijneconvent en Fabrique begonnen het project met onderzoek naar de kerken en het publiek. De drempel om een kerk binnen te gaan bleek groot voor veel bezoekers. Is de kerk open? Verstoor ik een mis of dienst? Kan ik eenmaal binnen hardop praten?
Met de resultaten van het onderzoek brachten we de customer journey in kaart. Van de eerste oriëntatie op Google tot aan het delen van je ervaringen na het bezoek.
Hoe creëeren we een relevante museum ervaring?
Deze vraag stond centraal tijdens het onderzoek. De invulling lag open. We onderzochten verschillende opties: een expositie, schermen in de kerk, een tour met een gids, VR en een papieren gids.
We kozen voor een audiotour.
Een audiotour verstoort de activiteiten en het uiterlijk van de kerk niet, geeft informatie op maat en is niet afhankelijk van Wi-Fi. We creëerden een tour die verrassende verhalen vertelt over interieur en kunstwerken, zonder de beleving van de kerk te verstoren.



Beacons vertellen het verhaal.
De bezoekers kunnen een uitgestippelde tour volgen of gewoon vrij rondlopen. We hingen 90 beacons op in de kerken. Door de beacons krijgen bezoekers overal in de kerk afgemeten informatie over de plek waar ze zich bevinden.

Virtuele museumlaag.
Met de audiotour, de campagne, de website, kijkkaarten, banieren, signing en alle andere communicatiemiddelen brachten we een ‘virtuele museumlaag’ over de kerken aan.
Iconisch campagnebeeld.
Samen met Museum Catharijneconvent bedachten we ook de campagne voor het museum. Hiervoor is een iconisch beeld ontwikkeld: een collage van een gigantische kerk.
Om de hoek.
In de landelijke campagne ligt de nadruk op de introductie van het nieuwe museum. Op lokaal niveau wijst de campagne op de nabijheid van de kerken. En in en om de kerk ligt de nadruk op het toegankelijk maken en verwelkomen.

Unieke samenwerking.
Vanaf begin af aan hebben we nauw samengewerkt met Museum Catharijneconvent. Zo konden we vanuit de service design-gedachte alles aanpakken; van de landelijke campagne tot aan de manier waarop de vrijwilligers de bezoekers verwelkomen.

Een Michelin-ster voor kerken.
Door vanuit één gedachte alles tot in ieder detail kloppend te maken vormen de verschillende kerken en synagogen nu toch één geheel. Het Grootste Museum van Nederland is een complete ervaring. Een Michelin-ster voor kerken.
Meer weten?
Bel Matthijs.
Of laat een bericht achter.
Tate
Dayfinding app
Team

Astrid
Jacobs
Strategie

Bart
Bergmeijer
Visueel ontwerp

Bas
Peschier
Tech direction

Hans
Leijdekkers
Art direction

Wouter
Middendorf
Interaction director