Portfolio

Portfolio Service design koppelt kerken.

Service design koppelt kerken.

Dertien bijzondere kerken en synagogen openden in juli 2017 hun deuren voor het grote publiek. Museum Catharijneconvent en Fabrique brachten een ‘virtuele museumlaag’ over de kerken aan. Zo vormen de verschillende kerken toch één geheel: het Grootste Museum van Nederland.

Virtuele museumlaag.

Met de audiotour, de campagne en de communicatiemiddelen hebben Museum Catharijneconvent en Fabrique een ‘virtuele museumlaag’ over de kerken aangebracht.

Vanuit de service design-gedachte hebben we alles aangepakt; voor én achter de schermen. Van de landelijke campagne tot aan de manier waarop de vrijwilligers in de kerk de bezoeker verwelkomen.

Een unieke kunstverzameling.

Museum Catharijneconvent publiceerde in 2016 het boek ‘Kerkinterieurs in Nederland’. De mooiste kerken van ons land herbergen een unieke kunstverzameling. Toch lopen veel Nederlanders de indrukwekkende kerken in eigen land voorbij, terwijl ze op vakantie in het buitenland wél bij ieder kerkje naar binnen gaan.

Dagjesmensen.

Museum Catharijneconvent benaderde Fabrique om samen het ‘Grootste Museum van Nederland’ te realiseren. De belangrijkste doelgroep: dagjesmensen. Bezoekers die vooral geïnteresseerd zijn in het verhaal achter de kerk.

Design research.

Museum Catharijneconvent en Fabrique begonnen het project met onderzoek naar de kerken en het publiek.

De drempel om een kerk binnen te gaan bleek groot voor veel bezoekers. Is de kerk open? Verstoor ik een mis of dienst? En eenmaal binnen vragen bezoekers zich af hoe ze zich moeten gedragen. Kan ik hardop praten? 

De kerken zelf wilden liever geen visuele ingrepen in het interieur, zoals tentoonstellingen of bewegwijzering. 

Met de resultaten van het onderzoek brachten we de customer journey in kaart. Met alle touchpoints, handelingen, gedachtes en kansen. Van de eerste oriëntatie op Google tot aan het delen van je ervaringen na het bezoek. 

Verrassende verhalen.

Omdat bij veel mensen de kennis ontbreekt om te begrijpen wat er te zien is ontwikkelden we voor iedere kerk een audiotour. De tour vertelt verrassende verhalen over het interieur en de kunstwerken, zonder de beleving van de kerk te verstoren. 

Bakens

De bezoekers kunnen kiezen uit een uitgestippelde tour of gewoon zelf vrij rondlopen. Met behulp van beacons krijgen ze overal in de kerk afgemeten informatie over de plek waar ze zich bevinden. 

Iconisch campagnebeeld.

Museum Catharijneconvent en Fabrique ontwikkelden ook de campagne van het museum. Hiervoor is een iconisch beeld ontwikkeld: een collage van een gigantische kerk.

Om de hoek.

In de landelijke campagne ligt de nadruk op de introductie van het nieuwe museum. Op lokaal niveau wijst de campagne op de nabijheid van de kerken. In en om de kerk ligt de nadruk op het toegankelijk maken en verwelkomen. Niet alleen met banieren en folders, maar ook door de manier waarop de vrijwilligers mensen verwelkomen en uitnodigen om de audiotour te doen.

Een Michelin-ster voor kerken.

Vanuit de service design-gedachte hebben we alles aangepakt; voor én achter de schermen. Van de landelijke campagne tot aan de manier waarop de vrijwilligers in de kerk de bezoeker verwelkomen.

Door vanuit één gedachte alles tot in ieder detail kloppend te maken vormen de verschillende kerken en synagogen nu toch één geheel. Het Grootste Museum van Nederland is een complete ervaring. Een Michelin-ster voor kerken.

Team

Portret van Astrid Jacobs

Astrid

Jacobs

Strategie

Portret van Bart Bergmeijer

Bart

Bergmeijer

Visueel ontwerp

Portret van Bas Peschier

Bas

Peschier

Tech direction

Portret van Hans Leijdekkers

Hans

Leijdekkers

Art direction

Portret van Wouter Middendorf

Wouter

Middendorf

Interaction director

Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!