Portfolio

Portfolio Isabella Stewart Gardner Museum

Niet zomaar een museum.

Het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston is niet zomaar een museum. Fabrique ontwierp de nieuwe website voor ‘the most personal museum in the world’. Een website die - net als het museum zelf - de geest van Isabella levend houdt.

Een opmerkelijke vrouw.

Welgesteld, kleurrijk en een beetje excentriek; Isabella Stewart Gardner was een opmerkelijke vrouw met een gedurfde visie. Met de erfenis van haar vader bouwde ze een eclectische kunstcollectie op.

Haar eigen paleis.

Om de steeds groeiende collectie onder te brengen stichtte ze haar eigen museum dat in 1903 zijn deuren opende. Het museum in Venetiaanse Palazzo-stijl straalt in alles haar persoonlijke esthetische opvattingen uit.

Bij Isabella op visite.

Na haar dood stelde ze één eis: er mocht niets aan de gedachte achter het museum veranderd worden. Het bezoeken van haar Venetiaanse paleis voelt nog steeds alsof je persoonlijk bij Isabella op visite bent.

Bezoekersgericht.

Fabrique won in 2016 de internationale pitch voor het ontwikkelen van een nieuwe website voor 'the Gardner'. De vraag: een flexibele, bezoekersgerichte site die op een aantrekkelijke manier duidelijk maakt wat het museum te bieden heeft. 

Designers In Residence.

Om de afstand tussen Amsterdam en Boston te overbruggen hielden wij een ‘Designers-In-Residence’-week. Geheel in de geest van de open sfeer die Isabella altijd creëerde. Door intensieve workshops en research werden de eisen en wensen van het museum en de bezoekers snel helder. 

Usability tests.

Ieder conceptontwerp hebben we uitvoerig getest bij echte bezoekers in het museum. Uit ons onderzoek bleek dat het publiek vaak niet weet wat het Isabella Stewart Gardner Museum te bieden heeft. We maakten daarom alle informatie beter vindbaar.

Isabella in 45 seconden.

Voor nieuwe bezoekers creëerden we een uitnodigende trailer van 45 seconden. De film vertelt in een notendop wie Isabella was, hoe het museum eruitziet en welke meesterwerken er te zien zijn. 

Verrassende verhalen.

Voor een diepere kennismaking met het museum ontwierpen we templates voor verrassende verhalen. Verhalen over Isabella, de collectie, het museum en de nieuwe uitbreiding door Renzo Piano. 

En natuurlijk een verhaal over de beruchte diefstal van 13 meesterwerken in 1990. Bij de gestolen kunstwerken zie je nu een lege lijst. Er ligt nog steeds $10 miljoen klaar voor de gouden tip.

 

Kleurrijk.

De vorm en interactie van de website sluiten aan bij de geest van Isabella: levendig, kleurrijk en een beetje eigenzinnig.


 

 

 

Uitnodigend.

Het resultaat is een uitnodigende website die iedereen kennis laat maken met een uniek museum. En -vooral- met de gedachte áchter het museum. Klikken door gardnermuseum.org is als een wandeling door het hoofd van Isabella.

Team

Portret van Matthé Stet

Matthé

Stet

Art direction

Portret van Ebelien Pondaag

Ebelien

Pondaag

Strategie

Portret van Marko Kruijer

Marko

Kruijer

Tech direction

Portret van Lizz Zuyderduin

Lizz

Zuyderduin

Projectleiding

Portret van Elco Klingen

Elco

Klingen

Front end development

Portret van Jesse Timmermans

Jesse

Timmermans

Interactieontwerp

Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!