Portfolio

Zelfservice als grenscontrole.

Hoe ga je om met het toenemende reizigersaanbod op Schiphol? We gingen kijken op locatie. We draaiden de strenge douanebalies 90 graden en ontwikkelden automatische grenspassages. E-gates die naadloos passen in de flow en beleving van Schiphol.

Verder helpen in plaats van tegenhouden.

Tot 2012 waren er alleen 'technology driven' e-gates op de markt. Robuuste metalen constructies, luid piepende interfaces. Vanuit service design ontwikkelden we automatische grenspassages die de reiziger verder helpen in plaats van tegenhouden.

Research in de vertrekhal.

We startten met een uitgebreide analyse. Op locatie. Hoe komt de reiziger in de drukte aangelopen? Wat voor verwachtingen heeft hij? Moeten we hem geruststellen, ondersteunen of juist onder druk zetten? Hoe zorgen we voor een veilig en prettig proces?

Flow en ruimte in harmonie.

Met renderings en een dummy op ware grootte bepaalden we de maatvoering en de fysieke flow van de e-gates. Door het perspectief van reiziger en toezichthouder te combineren met de techniek vormen alle stappen in het proces één geheel.

Uitnodigend en ondersteunend.

Vorm en interactie begeleiden de reiziger. De ronde vormen nodigen uit om in het apparaat te stappen. De interface ondersteunt de reiziger. Lichtlijnen leiden je naar de onderdelen waar je als reiziger je aandacht op moet vestigen.

Miljoenen reizigers.

50.000.000
Schiphol is de vierde luchthaven van Europa met meer dan 50 miljoen passagiers per jaar.

1.000.000
De 36 e-gates hielpen in het eerste half jaar al één miljoen mensen de grens over.

Aan de hand van onze visie- en conceptontwikkeling hebben de technologiebedrijven Accenture en Vision-Box de eerste versie van de e-gates ontwikkeld. November 2012 werden de eerste 36 nieuwe e-gates in gebruik genomen.

Continu door­ontwikkelen.

Vanuit de samen met Schiphol bepaalde design principes begeleiden we de verdere implementatie van de passages. De gebruikerservaringen worden gemeten en dienen weer als input voor de doorontwikkeling. Net als in onze andere projecten voor het Redesign Passenger Process (RPP) blijft de reiziger centraal staan.

Meer weten?

Portret van Jeroen van Erp

Jeroen

van Erp

strateeg

06-53304050

jeroen@fabrique.nl

Team

Portret van Frank van Leeuwen

Frank

van Leeuwen

Projectleiding

Portret van Patrick Sanwikarja

Patrick

Sanwikarja

Interactieontwerp

Portret van Sjoerd van der Kooij

Sjoerd

van der Kooij

Strategie

Portret van Anna Offermans

Anna

Offermans

Interactieontwerp

Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!