Portfolio Gezondheid en welzijn

Portfolio Positionering Zaans Medisch Centrum

Nieuw gebouw, herkenbare zorg.

Het Zaans Medisch Centrum (ZMC) had de zeldzame kans in volledige nieuwbouw de interactie met de patiënt opnieuw vorm te geven. Maar hoe? Mecanoo architecten ontwierp het gebouw en vroeg Fabrique voor het bepalen van de positionering van het ZMC en de richtlijnen voor uitwerking binnen een healing environment

Vraag

Hoe moeten we omgaan met interieur, interactie met patiënten, voeding, communicatie? Hoe maken we hier één geheel van?

Zaans Medisch Centrum - Sessie co-creatie Fabrique

Oplossing

Kernwaarden en beloftes waarmee mensen het karakter van het ZMC echt gaan voelen. En waarmee het ZMC binnen de complexe zorgomgeving een constante kwaliteit kan bieden. 

Door co-creatie met directie, arts en verpleging, architect en ontwerpers definieerden we zes merkbeloftes die het ZMC aan patiënten, medewerkers en belanghebbenden wil bieden. Naast aspecten die direct aan de zorg gerelateerd zijn betrokken we ook beloftes die onderscheidend zijn in de sector; zoals ‘aanwezigheid van positieve afleiding’, ‘focus op vitaliteit en spel’ en ‘contact tussen binnen- en buitenwereld’. 

Met moodboards op concrete uitwerkingsgebieden, zoals een zorgmoestuin, spelplekken of positieve afleiding in het interieur, vormden we de briefing voor het verdere ontwerptraject. 

Zaans Medisch Centrum - Moodboard ideeën Fabrique

Resultaat

Een manifest met concrete ideeën, gegoten in een boekje dat gebruikt wordt voor het vinden van sponsoring om alle ideeën te realiseren. 

De thema’s ‘positieve afleiding’ en ‘vitaliteit’ zijn aan de hand van het manifest en briefing prachtig uitgewerkt door Mecanoo en Silo. Het resultaat is niet onopgemerkt gebleven en won vele (inter)nationale prijzen door de onderscheidende aanpak binnen de zorgsector.

Zaans Medisch Centrum - Uitwerking Silo en Mecanoo

Meer weten?

Heb je vragen over de positionering van het Zaans Medisch Centrum? Bel of mail Merijn.

Of lees meer over onze expertise op het gebied van Merkontwikkeling en Gezondheid en welzijn.

Bel of mail
Merijn

Hillen
Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!