Portfolio Design research

De huurder als huisbaas.

Woonstichting De Key beheert ruim 37.000 woningen en panden in Amsterdam, Diemen en Zandvoort. Van pure dienstverlener verandert De Key de laatste jaren in een corporatie waar de bewoners zelf hun zaken kunnen regelen. Met een nieuwe website gaf Fabrique deze ontwikkeling vorm en inhoud.

Vraag

Zorg online voor meer zelfredzaamheid van onze belangrijkste doelgroep: de huurders.

original_images/de_eky_3_74ydDgm.jpg

Oplossing

Geef de huurders grip op wonen. Onze doelstelling was om het niveau van de telefonische dienstverlening te evenaren, of zelfs te overtreffen. We staken daarom veel energie in het interactieontwerp en het persoonlijk maken van de website.

Samen met De Key brachten we alle processen rondom service design in kaart. We spraken uitgebreid met klantenservice, reparatiedienst en administratie. Ook tijdens de scrum werkten we intensief samen om de dienstverlening overal slimmer te maken. Meer dan 450 verschillende reparatieverzoeken zijn zo op een logische manier in de website verwerkt.

De duotone illustraties maken de site vriendelijk en toegankelijk. Het figuurtje ‘MacKeyver’ helpt je online bij het oplossen van alle mogelijke problemen. De fotografie toont de diversiteit van de huurders, zonder ze zelf in beeld te brengen. De foto’s focussen op de verschillende woonruimtes; van Jordanees gezellig tot Ikea strak.

original_images/de_key_interface_2x_1560_fPzm2hW.jpg

Resultaat

Superhelder en vriendelijk. Door de huurders met de website écht grip op wonen te geven zorgt De Key voor een paradigmaverschuiving in de woningcorporatiesector.

original_images/de_key_iphone5_2x_1040_Swcnh11.jpg

Meer weten over dit project?

Heb je vragen over de website van De Key? Bel of mail Matthijs Klinkert.

Of lees meer over onze expertises op het gebied van service design, design research en interactive media.

Bel of mail
Matthijs

Klinkert
Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!