Onze services Visuele identiteit

Onze services Visuele identiteit

Een visuele identiteit is veel meer dan een logo. Een merk is een mentaliteit: niet alleen zeggen wie je bent, maar het ook echt ‘zijn’. Wij helpen merken om dat te bereiken. Ook door alle waarneembare uitingen van een merk met zorg te ontwerpen.

Merken zijn van nature dynamisch

Een gezond merk staat voor zijn waarden, maar beweegt tegelijkertijd mee met zijn markt. Dat stelt nieuwe eisen aan producten, diensten en aan de uitstraling. Wij helpen merken graag bij het (her-)definiëren van hun visuele identiteit. Daarbij kijken we altijd eerst naar het merk als geheel. Bijvoorbeeld door workshops te organiseren waarbij we samen met jou en je team een aantal fundamentele vragen beantwoorden. Wat is de essentie van het merk? Welke waarden en doelstellingen heeft het merk? Hoe onderscheidt het merk zich van de concurrenten? Welke karaktereigenschappen passen bij de merkpersoonlijkheid?

Door deze vragen te beantwoorden krijgen we een goed beeld van het bedrijf en de producten of diensten die het aanbiedt. Om dit beeld vast te leggen schrijven we vaak een kort merkverhaal waarin de identiteit van het merk voelbaar wordt. Lees hierover meer op onze pagina over merkontwikkeling.

Revolutie of evolutie?

In samenspraak met jou en je team ontstaat een visuele identiteit die onderscheidend en herkenbaar is. Als er al een huisstijl is kijken we bij het ontwikkelen van een nieuwe visuele identiteit ook naar de bestaande huisstijlelementen. Soms is het beter om verder te bouwen op wat er al is en eerder een evolutie dan een revolutie te bewerkstelligen. Bij het ontwikkelen van een nieuwe visuele identiteit voor hogeschool Codarts hebben we bijvoorbeeld het logo en de huisstijlkleuren behouden. Daar hebben we een ritmische vormentaal, een nieuwe lettertype, fotografierichtlijnen en copyconcept aan toegevoegd.

Meer weten over visuele identiteit?

Bel Robin 06-57964872

Of laat een berichtje achter Bel mij terug

Huisstijl is organisatie

De nieuwe visuele stijl wordt getoetst aan de hand van een aantal voorbeeldmiddelen. Bijvoorbeeld een brochure, een poster, een homepage, briefpapier of een campagne. We kijken daarbij niet alleen naar schoonheid of communicatie. Ook de mate waarin jouw organisatie de capaciteit heeft om deze middelen te creëren en onderhouden is een belangrijke factor.
Een style guide helpt daarbij. Na het ontwerpproces worden de richtlijnen voor het logo, kleurgebruik, typografie, fotografie en vormtaal vastgelegd in een huisstijldocument. En dat is voor ons niet het eindpunt. Vaak is het document het begin van een jarenlange relatie die we met een klant en het merk aangaan, waarin we diverse middelen ontwikkelen en art direction voeren over middelen die door derden gemaakt worden.


Digitaal centraal?

Steeds vaker is digitale innovatie de aanleiding om de visuele identiteit tegen het licht te houden. Het web is vaak de meest zichtbare verschijningsvorm van de visuele identiteit. En dus de eerste plek waar de noodzaak tot vernieuwing zichtbaar wordt. Het herontwerp ervan heeft impact op de totale visuele identiteit. Daarom beginnen we ook bij digital design met een verkenning van het merk. Een goed voorbeeld is 9292. Wat aanvankelijk begon met de vraag voor een gebruiksvriendelijker website, resulteerde niet alleen in een vernieuwde website (9292.nl), maar ook in een doorontwikkeling van de huisstijl, een nieuwe pay off (‘9292 reist met je mee’), en een cross-mediale campagne.

Een bijzonder blikveld

Door bijna vijfentwintig jaar ervaring met merken, drukwerk en digitale middelen en door de breedte van al ons andere werk kijken we als vanzelf verder dan alleen strategie en huisstijl. Wat is een visuele identiteit waard als hij niet aansluit op de belangrijkste middelen van het merk? Ontwerpers van Fabrique zijn multidisciplinair: esthetiek, user experience en haalbaarheid gaan hand in hand. Voor een effectieve implementatie ontwikkelen we daarom niet alleen een nieuwe visuele identiteit, maar laten deze ook tot leven komen op een website, in een applicatie of door middel van een campagne.

Meer weten over visuele identiteiten?

Bel of mail Robin.

Of bekijk onze projecten op het gebied van visuele identititeit in ons portfolio.

Bel of mail
Robin

Kemme

lead creative director

06-57964872

robink@fabrique.nl

Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!