Onze services Ruimtelijk ontwerp

We verwachten steeds meer van onze omgeving, zeker in de publieke en semi-publieke ruimte. Of het nu gaat om zelfservice, real-time persoonlijke informatie, kortere wachttijden of een compromisloze esthetiek. De uitdaging om deze gebruikerservaringen te ontwerpen wordt alsmaar groter en schreeuwt om een interdisciplinaire aanpak. Wij noemen dat UX in public space.

Visie

Hoe stel je de gebruikerservaring centraal? Het begint allemaal met een visie. Wat is de visie op de gewenste ervaring? En op de rol die het ontwerp moet spelen, straks? Steeds vaker hebben we in ontwerptrajecten te maken met verschillende belanghebbenden. Eén visie helpt bij het creëren van een duidelijk punt op de horizon en draagt bij aan gelijkstemmen van waar het heen moet. Het geeft richting én helpt onderling communiceren. Lees meer hierover op onze pagina over Design research.

UX in public space

Als de visie duidelijk is, hoe maak je dan de volgende stap? Hier schuilt een verrassing: de manier van denken om op een klein beeldscherm complexe interacties tot stand te brengen blijkt goed toepasbaar om multi-functionele publieke ruimtes ‘usable’ te maken. Vanuit hun ervaring met complexe interfaces zijn UX designers in staat om ingewikkelde processen snel te overzien en te herstructureren.

Door de gebruikerservaring centraal te stellen kom je automatisch tot een geïntegreerde aanpak van het probleem. UX designers zijn bij ons vaak opgeleid als industrieel ontwerper. Ze zijn gewend om gebruikersonderzoek en -tests te doen, waardoor ze snel kennis vergaren om het ontwerp door te ontwikkelen. Deze aanpak zorgt voor conceptueel andere oplossingen. Bekijk bijvoorbeeld ons project voor geïntegreerde e-gates op Schiphol.

Metro en Giant

We hebben veel ervaring met het ontwikkelen van visies voor projecten in de openbare ruimte.
Goede voorbeelden van UX in public space zijn het concept van de Giant brand stores en de renovatie van zestien stations van de Metro Oostlijn in Amsterdam. In beide cases was de gewenste ervaring uitgangspunt van het ontwerpproces. Dat betekent dat niet het technische programma van eisen leidend is, maar het doel dat wij voor ogen hebben met de ruimte.

De visie op de renovatie van de Metro Oostlijn in Amsterdam ontwikkelden we samen met de architecten van GroupA. Centraal stond het creëren van een betere flow voor de reizigers, onder andere door het tegengaan van de verrommeling. De bouw van de eerste stations is gestart in het voorjaar van 2016.

In de Giant brand stores komen merk, assortiment en fietsliefhebber samen. Bij 'Repair & go' staat de fietsenmaker voor je klaar terwijl jij geniet van een kop koffie. De fietsen in de winkel staan op goed uitgelichte catwalks. Kleding en accessoires vind je in showcases en ‘desire tables’. Een fiets kopen wordt een beleving.

Interactieve installaties

Een speciale plek wordt ingenomen door interactieve installaties en zuilen in de openbare ruimte. Lees hier meer over op onze pagina over Interactives.

Meer weten over ruimtelijk ontwerp?

Bel of mail Jeroen.

Of bekijk onze projecten op het gebied van ruimtelijk ontwerp in ons portfolio.

Bel of mail
Jeroen

van Erp
Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!