Onze services OV en mobiliteit

Onze services OV en mobiliteit

De druk op ons openbaar vervoersysteem en mobiliteit in het algemeen wordt steeds groter. De treinen zijn overvol, de files blijven lang en Schiphol kampt met wachtrijen. Acute problemen waarvoor niet meteen oplossingen klaarliggen. Tegelijkertijd willen we overal WiFi, een échte cappuccino en een comfortabele zitplaats in trein, bus of metro én op het perron.

Daar komt bij dat er de komende jaren een aantal ontwikkelingen zullen plaatsvinden die vragen om een nieuwe visie en nieuwe oplossingen. De introductie van de OV-Chipkaart was bijvoorbeeld slechts het begin van de ontwikkeling van nieuwe vormen van betalen. Het einde daarvan is nog niet in zicht.

Ook zijn er grotere bewegingen waar we niet van weg kunnen lopen. De vergrijzing stelt nieuwe eisen en wensen aan het hele systeem. Bovendien ziet het er naar uit dat de intensiteit waarmee we ons verplaatsen de komende jaren zal toenemen. Ook zal er nagedacht moeten worden over hoe om te gaan met de steeds strenger wordende eisen ten aanzien van veiligheid. Kortom: het systeem van openbaar vervoer in Nederland en onze mobiliteitsbehoefte in het algemeen bevinden zich in een transitiefase.

Deze transitie vraagt om zowel slimme oplossingen op systeemniveau, nieuwe diensten als betekenisvolle oplossingen afgestemd op het individu. Daarbij geloven we in een geïntegreerde aanpak, waarbij de belangen worden gediend van de reiziger maar ook van de aanbieder. In onze visie zij er twee deelgebieden die van belang zijn: efficiency en reiskwaliteit. Deelgebieden die overigens vaak aan elkaar gerelateerd zijn.

1: Efficiency

We reizen zelden voor ons plezier als in ‘hoe langer hoe beter’. Zeker voor woon-werkverkeer willen we graag gemak en efficiency. Daarbij zijn oplossingen vanuit een 'multimodaal' perspectief van groot belang.

Voor 9292 ontwikkelde we zowel een nieuwe identiteit en huisstijl als de digitale applicaties. 9292 faciliteert de reiziger van deur tot deur en positioneert zichzelf als de ideale reisgenoot. Het project was een groot succes, het aantal dagelijkse gebruikers steeg met 250%.

Onderzoek toont aan dat het verhogen van het betaalgemak bijdraagt aan de waardering van de reis. Nieuwe vormen van betalen vragen om ander interactie en andere hardware-software combinaties. Voor het GVB ontwikkelde we een kaartverkoopautomaat vanuit het gebruikersperspectief, rekening houdend met een gevarieerde doelgroep en een waaier aan mogelijkheden om te betalen.

Efficiency kan ook bekeken worden vanuit het perspectief van de aanbieder. Schiphol vroeg aan Fabrique om mee te denken over het verbeteren van de passagiersflow. We deden research en kwamen onder andere tot de conclusie dat de balie van de marechaussee een behoorlijke ‘sta in de weg’ was. We ontwikkelden een visie waarin de balie van de marechaussee vervangen werd door een systeem waarbij je zelf je paspoort scant. Deze automatische paspoortcontrole is met veel succes geïmplementeerd op Schiphol en talloze andere luchthavens over heel de wereld. Onze ervaring op het gebied van usability en hardware ontwikkeling komt hier bij elkaar. 

2: Reiskwaliteit

Het OV moet nog steeds concurreren met de auto. Vandaar dat een aangename omgeving, comfort en extra’s (zoals goede koffie en WiFi) belangrijk zijn om de reiziger naar het OV te halen. Fabrique heeft een brede ervaring in het verbeteren van comfort en kwaliteit vanuit een complex programma van eisen.

Samen met Mecanoo architecten ontwikkelden we een visie op stationsoutillage. In het verleden waren eisen voor stationsmeubilair ten aanzien van robuustheid en schoonmaken belangrijker dan het comfort voor de reiziger. Dit hebben we omgedraaid, wat geleid heeft tot nieuw meubilair en nieuwe wachtruimtes voor de NS.

Met de architecten van GroupA ontwikkelden we een visie voor de renovatie van 16 metrostations in Amsterdam. De toegankelijkheid en veiligheid werd verhoogd door onduidelijke hoekjes te elimineren en meer daglicht toe te laten. De verrommeling werd tegengegaan en de afwerking van de ruimtes werd aangepakt. Het project wordt nu stapsgewijs opgeleverd. 

Voor openbaar vervoerbedrijven in verschillende grote Europese steden ontwikkelden we samen met Fabrique Public & Industrial Design de abri’s en bijpassend meubilair. Mooie voorbeelden zijn Amsterdam, Den Haag en Manchester. Het universele interieur voor voertuigen van het RET zorgde ervoor dat de voertuigen beter schoon te maken waren, maar creëerde ook meer comfort. 

Meer weten over OV en mobiliteit?

Bel Matthijs.

06-51031486

Of laat een berichtje achter.

Bel mij terug

Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!