Onze services Merkstrategie

Onze services Merkstrategie

Hoe ontwikkel je een sterk merk?

Uiterlijk, gedrag én communicatie.

Merken zijn al vijfentwintig jaar het uitgangspunt van alles wat we doen bij Fabrique. We zijn ervan overtuigd dat een sterk merk voelbaar moet zijn in alles wat je levert, doet en zegt. Met verschillende bewezen methoden helpen we onze klanten om hun merk beter te begrijpen en uit te drukken. Zoals met het oersimpele model van de wetenschappers Birkigt & Stadler. Zij hebben bepaald dat elk merk zich uitdrukt in drie handzame dimensies.

original_images/identiteit-en-imago-model.jpg

Wat is jouw uitdaging?

Wanneer moet je iets met je merk doen? Er zijn verschillende soorten uitdagingen en aanleidingen om aan de slag te gaan met merkenmanagement.

  • Soms krijgen we de vraag om een nieuw merk vanuit het niets op te bouwen. Er is een business idee, maar wie zijn we en wie gaan we zijn?
  • Soms is een nieuwe activiteit de aanleiding om een bestaand merk aan te scherpen. Bijvoorbeeld internationalisatie, of de stap naar e-commerce.
  • En vaak gaat het bij merkstrategie of merkontwikkeling om een belangrijke koerswijziging van een bedrijf, die invloed heeft op de hele handel en wandel.

Step into our world.

Fred de la Bretonière

De merken Fred de la Bretonière en Shabbies zijn groot geworden door de ambitie en ambacht van Fred de la Bretonière zelf. Maar toen deed Fred een stap terug. Daarom ontstond er grote behoefte aan meer houvast en gevoel. In een aantal stappen, waaronder gesprekken met de ondernemer zelf, creëerden we voor beide merken een brand guide, die wordt gebruikt door alle medewerkers, inclusief de internationale verkooporganisatie.

Een pak op maat.

InsingerGilissen

In oktober 2017 gingen twee van Nederlands oudste banken voor vermogende particulieren samen verder: Insinger de Beaufort en Theodoor Gilissen. We hielpen InsingerGilissen met het concreet maken van het nieuwe merk.
Het nieuwe logo was het eerste, zichtbare gevolg van de ophanden zijnde fusie. Toen de werknemers dit beeld zagen, werd de nieuw ingeslagen weg pas écht.

Buiten begint bij Bever.

Bever

We hielpen Bever met het opnieuw bedenken waar het merk voor staat. Hoe positioneer je een ijzersterk merk, met een wat stoffig imago weer helemaal in het nu? We verbreedden de doelgroep. Niet meer alleen doorgewinterde bergbeklimmers. En we claimden marktleiderschap. We profileren Bever als iemand die grenzen verlegt.

Curious Yellow

The Edinburgh International Festival

Het Edinburgh International Festival brengt ieder jaar het beste op het gebied van theater, opera, dans en muziek naar Schotland. De sterke reputatie trekt de beste artiesten aan, maar het publiek herkent het festival niet meer in het overladen aanbod van festivalstad Edinburgh. We scherpten het merk aan en ontwikkelden een nieuwe identiteit en communicatiestijl die de rijke historie en kwaliteit zichtbaar en voelbaar maakt voor de bezoeker van vandaag.

Eerst merk, dan positionering.

Als duidelijk is wie je klanten zijn, welke producten en diensten je aan de man brengt en wat je merk inhoudt, is het tijd om jouw merk van een scherpe positionering te voorzien. Een goede positionering bepaalt bij welke categorie het product of de dienst hoort, maar ook wat jouw aanbod onderscheidend maakt ten opzichte van de concurrentie.

Dit geeft inspirerende aanknopingspunten voor communicatie, stijl én dienstverlening. Kijk bijvoorbeeld naar ons werk voor Bever. Of lees over The Edinburgh International Festival, dat we omgedoopt hebben tot The International.

Merkportfolio en merkarchitectuur.

Wanneer een bedrijf groeit worden de producten of diensten omvangrijker, succesvoller en vaak veelzijdiger. Ze beginnen een eigen smaak te ontwikkelen. Bewust of onbewust krijgen ze als los merk een plaats in de markt. Fabrique begeleidt in het maken van keuzes over dit merkportfolio. Wil je de branding van je producten en diensten liever centraliseren of juist decentraliseren? Ga je voor een endorsement? Wat geeft de beste klantervaring? Met al deze keuzes hebben wij veel ervaring en staan klaar om met je aan de slag te gaan.

Meer weten over merkstrategie?

Bel Matthijs.

06-51031486

Of laat een bericht achter.

Bel mij terug

Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!