Onze services Merkontwikkeling

Merken zijn al meer dan twintig jaar het uitgangspunt van alles wat we doen bij Fabrique. We zijn ervan overtuigd dat een sterk merk voelbaar moet zijn in alles wat je levert, doet en zegt. Maar hoe ontwikkel je een sterk merk? En hoe zorg je ervoor dat je merk tot inspiratie is voor iedereen die ermee werkt?

City-branding als exportproduct: we deden de merkontwikkeling voor Agra in India, de stad van de Taj Mahal.

De uitdagingen rondom merkenmanagement zijn veelzijdig. Soms krijgen we de vraag om een nieuw merk vanuit het niets op te bouwen. Er is een business idee, maar wie gaan we zijn? Soms is een duik in het diepe de aanleiding om een bestaand merk aan te scherpen. Bijvoorbeeld internationalisatie, of de stap naar e-commerce. Vaak ook gaat het bij merkstrategie of merkontwikkeling om een belangrijke wijziging in de koers van een bedrijf, die invloed moet hebben op de hele handel en wandel.

Met verschillende workshops en merkstrategische middelen helpen we onze klanten om hun merk beter te begrijpen en uit te drukken. Welke precies? Dat hangt vooral van de vraag af.

Persoonlijkheid, merkwaarden en merkessentie

Een merk bestaat uit een aantal lagen: zichtbare middelen aan het oppervlak, een voelbare persoonlijkheid daaronder, en tenslotte een onvervreemdbare kern. Is het merk nog niet vastgelegd, of is het merkdocument niet meer actueel? Dan starten we met een workshop om hier een aanzet voor te geven.

Afhankelijk van de omvang van een organisatie en de soort uitdaging pakken we dit heel grondig aan, of juist snel en pragmatisch. Een 'brand guide' kan dus ook alle vormen aannemen: van een officieel boekje of een PDF tot een interactieve online 'brand asset management omgeving'.
We hebben dit voor veel bestaande en nieuwe merken gedaan, in fashion en erfgoed, voor start-ups en we introduceerden zelfs city-branding in Agra, India.

Rebranding en visuele identiteit voor The Edinburgh International Festival

Positionering

Als duidelijk is welke producten en diensten je aan de man brengt, wie de doelgroep is, en wat je merk inhoudt, is het tijd om dit merk van een scherpe positionering te voorzien. Een goede positionering bepaalt van de ene kant tot welke categorie het product of de dienst behoort, van de andere kant creëert ze onderscheid. Zo krijgt je aanbod een eigen plaats ten opzichte van de concurrentie.

Een heldere positionering geeft inspirerende aanknopingspunten voor communicatie, stijl, én dienstverlening. Kijk bijvoorbeeld naar ons werk voor 9292 en Bever. Of lees over The Edinburgh International Festival, dat we omdoopten tot The International. Een herpositionering met een focus op hun voor de regio unieke internationale karakter.

Merkportfolio en merkarchitectuur

Wanneer een bedrijf groeit worden de producten of diensten omvangrijker, succesvoller, en vaak veelzijdiger. Ze beginnen een eigen smaak te ontwikkelen. Bewust of onbewust krijgen ze als los merk, als afzonderlijk herkenbare naam, een plaats in de markt. Fabrique begeleidt in het maken van keuzes over dit merkportfolio. Wil je centraliseren of juist decentraliseren? Ga je voor een endorsement? Wat geeft de beste klantervaring?

Internal branding

Een sterk merk wordt vooral door werknemers doorleefd. Ga je bijsturen in je merk? Dan wil je dat alle collega's dit kunnen dragen. We kunnen in een reeks snelle interviews bij je collega's hun beeld ophalen van het merk en zijn waarden. Zoals we gedaan hebben voor Fred de la Bretonière. Op die manier weet je in hoeverre een bijsturing ook intern consequenties zal hebben. Samen kijken we hoe een nieuwe ambitie tot nieuw gedrag kan leiden.

Fabrique is een ontwerpbureau. Wij zijn ontwerpers. We bedenken, ontwerpen en maken een breed scala aan producten. We hebben hart voor goed werk. Maar om een ontwerp te laten slagen, is een heldere richting nodig. Ook die leveren we graag, daarom noemen we onszelf een strategisch ontwerpbureau. Te beginnen met merkstrategie.

Meer weten over merkontwikkeling?

Bel of mail Robin.

Of bekijk onze projecten op het gebied van merkontwikkeling in ons portfolio.

Bel of mail
Robin

Kemme

lead creative director

06-57964872

robink@fabrique.nl

Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!