Onze services Financiële dienstverlening

Zowel vanuit merkperspectief als met een service design-bril vinden wij de wereld van financiële dienstverleners erg interessant. Er liggen heel veel kansen voor nieuwe, innovatieve producten en diensten waarbij het gemak voor de klant centraal staat.

Interessante uitdagingen

De financiële sector heeft het vertrouwen en sympathie van de consument de afgelopen jaren deels verloren, en is dat langzaam opnieuw aan het opbouwen. Daarin is branding belangrijk, maar dan niet meer in de klassieke interpretatie die gaat over het vertellen van verhalen. De klant is op zoek naar gemak. We zien daarom dat banken veel investeren in het versnellen van innovatie, wat moet leiden tot nieuwe producten en diensten waar klanten echt blij van worden.

De financiële wereld is niet de makkelijkste omgeving voor innovatie. Ze zijn gebonden aan wetgeving, veiligheidseisen en privacy-voorwaarden. Daarnaast zijn banken en verzekeraars vanuit hun aard voortdurend op zoek zijn naar zekerheid. En met zekerheid komt behoudendheid. Terwijl innovatie en vernieuwing juist het tegenovergestelde vragen: durf en risico. Klanten verleiden met de vruchten van die innovatie is voor banken dus glad ijs.

Inhoud en proces

Zo’n branche in beweging vinden wij als probleemoplossers heel interessant. Omdat we inhoudelijk kunnen bijdragen aan die innovatie met bijvoorbeeld strategie en concepting, maar ook omdat wij deze organisaties kunnen helpen om zélf innovatiever te worden.

De Lean Start-Up filosofie en Agile aanpak vinden goede grond bij banken en verzekeraars. Het zijn relatief eenvoudige methodes om de innovatie te versnellen. Met Scrum Academy samen helpen wij hen om dit concreet te maken met trainingen en agile coaching. Dat doen we bijvoorbeeld voor Aegon en Delta Lloyd.

Gevestigde namen en fintech start-ups

Strategie en concepting doen we samen met deze organisaties. In intensieve trajecten als de PressureCooker eventueel gevolgd door een aantal scrumsprints zetten we snel een bruikbare toekomstvisie neer. Dat deden we bijvoorbeeld voor ING. In vier maanden hebben we een design framework neergezet waarop zij met hun interne organisatie verder konden bouwen.

En in een Lean Start-Up setting en met een snelheid die ongekend is voor de bank ontwikkelen we op dit moment een nieuwe Europese propositie voor een fintech start-up.

Stap voor stap bouwen aan Delta Lloyd

De nieuwe website voor Delta Lloyd hebben we ook in nauwe samenwerking ontwikkeld. Zij vroegen om een website die hen ondersteunt de meest klantgerichte verzekeraar van Nederland te worden. We hebben gekozen voor een projectaanpak die past bij een grote en complexe organisatie.

We vernieuwden de website in fases. Het eerste scrumproject heeft de eerste bouwstenen opgeleverd. In twee daarop volgende scrumprojecten hebben we de rest van de website ontwikkeld. Dit gaf Delta Lloyd de tijd om ook als organisatie te veranderen en stap voor stap mee te bewegen.

Kennis

Door de jaren heen hebben we veel geleerd over de branche. Kansen en bedreigingen, brancheontwikkelingen, veranderende wetgeving, consumentenonderzoeken, denktrant, klantbenadering: we begrijpen waar dit over gaat en zijn daarin graag een inspirerende gesprekspartner.

Meer weten over Financiële dienstverleners?

Bel of mail Gert Hans.

Of bekijk onze projecten op het gebied van Financiële dienstverlening in ons portfolio.

Bel of mail
Gert Hans

Berghuis
Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!