Onze services Communicatie en storytelling

Onze services Communicatie en storytelling

Vorm en functie. Ontwerp en inhoud. De een kan niet zonder de ander. Daarom hebben communicatie en storytelling onze aandacht. Als de content goed is, wordt ons ontwerp beter. En andersom.

Communicatie: het merk en de gebruiker

Communicatie is een deel van al ons werk. Wat zijn key messages van het merk en hoe krijgen we de propositie voor het voetlicht? We willen iets vertellen, we willen verleiden of informeren. Of het nu om e-commerce, productontwikkeling of grafische vormgeving gaat.
Essentie van onze aanpak is dat we de behoefte van de gebruiker of klant centraal stellen en op de gekozen touchpoints met een boodschap komen die én aansluit bij de behoefte van de lezer/kijker én past bij het merk. Een mooi voorbeeld is de campagne voor Dutch Design Week 2015

Storytelling: het verhaal met een verhaal

Storytelling is een modewoord, vaak gebruikt als synoniem voor content. Maar storytelling is geen rubricering, het is een manier van vertellen. Een manier die we van nature gebruiken en beheersen, maar die we vaak vergeten als we willen vertellen waar een bedrijf of dienst voor staat, wat het wil bereiken en wat het betekent voor klanten of gebruikers.

  1. Een verhaal heeft een kop en een staart en daar tussenin een ontwikkeling.
  2. Een hoofdpersoon heeft een voornemen, stuit op bezwaren en onmogelijkheden maar weet die toch te overwinnen met succes als gevolg.
  3. De emoties van de hoofdpersoon nemen ons mee en zorgen voor herkenning en identificatie.

Goed voorbeeld is de website van het Van Gogh Museum. Niet de collectie is als ingang genomen, maar de persoon Vincent van Gogh. Zijn emoties en verlangens zijn steeds het begin van een verhaal waarin we worden meegenomen in zijn leven en ontwikkeling als kunstenaar. De collectie fungeert daarbij niet als doel maar als illustratie van zijn worsteling en gevoelsleven.

Storytelling is lang niet de enige manier om informatie over te dragen, maar als je je afvraagt waarom al die (beeld)verhalen van bedrijven je niets doen, dan is het antwoord meestal: er zit geen verhaal in.

Meer weten over communicatie en storytelling?

Bel Matthijs.

06-51031486

Of laat een berichtje achter.

Bel mij terug

Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!