Nieuwe website en digitale tour voor Museum Panorama Mesdag


Museum Panorama Mesdag heropent vandaag met een naamsuitbreiding, een vernieuwde huisstijl, een nieuwe website, digitale tour en een bijzonder programma. In het jaar dat de 140ste verjaardag van het museum wordt gevierd is het tijd voor een nieuwe uitstraling die past bij de huidige identiteit van het museum.

5 juni 2021
Panorama van Scheveningen geschilderd door Hendrik Willem Mesdag in 1881.

Verrijking museumnaam

Om gestalte te geven aan de inhoudelijke omvang van het museum, is de museumnaam onlangs uitgebreid naar Museum Panorama Mesdag. Het museum is uniek met een bijzondere vaste collectie van persoonlijke werken van Hendrik Willem Mesdag, zijn vrouw Sientje van Houten en tijdgenoten. Naast het Panorama van Scheveningen, hét artistieke hoogtepunt van Mesdag, presenteert het museum een vaste collectiepresentatie, tijdelijke tentoonstellingen rond tijdgenoten van Mesdag, panorama’s in context en hedendaagse kunst.

Vernieuwde uitstraling

In bijzonder partnerschap met Studio Dumbar en Fabrique is een nieuwe visuele identiteit gecreëerd die past bij de naamsuitbreiding en de klassieke en tegelijkertijd hedendaagse identiteit van het museum. Daardoor kon het museum in crisistijd toch deels doorontwikkelen en draagt de versterkte identiteit bij aan het herstel van het museum na de crisis. Op basis van de vernieuwde visuele identiteit ontwikkelden wij een nieuwe website en digitale tour. Deze interactieve digitale beleving van het Panorama van Scheveningen kwam tot stand met Micrio, ontwikkeld door Q42. De nieuwe ‘look & feel’ is gebaseerd op het kleurenpalet uit de kunstwerken van Mesdag en Van Houten alsook op het klassieke én hedendaagse karakter van het museum.

Het museum wil een middelpunt zijn in het culturele leven in en rond Den Haag en ook daarbuiten. Het panorama is een uniek object, maar het museum biedt nog veel meer. De nieuwe visuele identiteit laat letterlijk die breedte zien. Het refereert aan het Panaroma, maar geeft ook uitdrukking aan de dynamiek van het museum.

Tom Dorrestein Strategy Director Dumbar

Trots zijn we op de bijzondere digitale beleving van Mesdags Panorama van Scheveningen die we samen met het museum hebben kunnen maken. Beluister de verhalen, beleef het strand en bewonder de collectie nu ook online, er is namelijk nog veel meer dan dat betoverende panorama! Een dergelijk ambitieus project is alleen mogelijk met een gepassioneerde opdrachtgever. We danken het museum voor de hele fijne samenwerking in deze ingewikkelde tijden.

Jeroen van Erp Partner en Strateeg Fabrique

Heropening

Na een half jaar sluiting is het museumteam buitengewoon verheugd de museumpoort weer te openen. Museumdirecteur Minke Schat: “We hebben het publiek ontzettend gemist. Het is van groot belang om verhalen en kennis te kunnen blijven delen en reflectie, vermaak en ontspanning te bieden. Maar bovenal is het publiek de basis voor ons bestaansrecht. Het is dan ook bijzonder om het erfgoed van Mesdag weer samen met het publiek te kunnen delen én vieren. Aanstaande zaterdag 5 juni ontvangen we het publiek met een feestelijke verrassing en sta ik bij de poort om het publiek persoonlijk te verwelkomen.”

Het museum heropent met twee fraaie presentaties waarin het panorama als kunstvorm en de panoramische kunstenaarsblik -toen en nu- centraal staan. Lees, bekijk en beluister meer op de nieuwe website van Museum Panorama Mesdag.