Nieuwe website Rijksmuseum


De bekroonde website van het Rijksmuseum is volledig vernieuwd. Naast een nieuwe stijl en beeldtaal, lanceerden we ook een nieuw platform: Stories, de basis voor alle verhalen van het museum - voor en achter de schermen. Rijksmuseum Stories biedt ‘state of the art' videostreaming en andere visuele vormen van storytelling, zoals ‘inzoomers’, live events, podcasts en artikelen. Drie nieuwe interactieve series – 100 Meesterwerken, Nederlandse meesters in 10 wapenfeiten en In detail – zijn nu op Stories te bekijken.

We ontwikkelden de nieuwe website in samenwerking met het museum, Q42 en Irma Boom Office. Studio Polat is verantwoordelijk voor de nieuwe fotografie. Rijksmuseum.nl is connected by KPN.

12 november 2020
Homepage website Rijksmuseum

Stories

Stories is in veel opzichten nieuw voor de online omgeving van het Rijksmuseum. Op het gebied van streaming, met een eigen player, maar ook op het gebied van live events en interactieve formats zoals artikelen in ‘scrollytelling’ vorm. Stories is voor jong en oud, voor de nieuwsgierige bezoeker en de liefhebber. Op het platform staan bestaande series zoals Rijksmuseum Unlocked en RijksCreative maar ook drie nieuwe interactieve series waarin meesterwerken van het Rijksmuseum worden uitgelicht: 100 Meesterwerken, Nederlandse meesters in 10 wapenfeiten en In detail. In deze series staan vragen centraal als; waarom heeft Vermeer alleen een spijker in de muur geschilderd naast de brieflezende vrouw? En wat maakt Rembrandt rebels? Het aanbod op Stories wordt wekelijks uitgebreid.

Website

Grootste vernieuwing naast Stories is de visuele metamorfose, die zich kenmerkt door extreem groot beeld en eenvoud. Ook heeft het Rijksmuseum voor specifieke doelgroepen de website uitgebreid. Voor professionals en liefhebbers is er een nieuwe landingspagina waar alle actuele onderzoeken worden uitgelicht. Voor families en kinderen zijn er allerlei activiteiten, programma’s, video’s en meer te vinden.

Speciale aandacht is uitgegaan naar toegankelijkheid. Het Rijksmuseum wil graag dat alle bezoekers zich welkom voelen, ook online. Teksten en interactieve items zoals aanklikbare knoppen of selectiemenu's zijn nu duidelijk vindbaar voor schermlezers en andere hulptechnologieën. Ook wordt content voorzien van audiodescriptie en ondertiteling.

Rijksstudio als inspiratie

Het Rijksmuseum lanceerde in 2012 het toonaangevende en prijswinnende Rijksstudio. Jaarlijks vinden miljoenen gebruikers inspiratie in de inmiddels 700.000 werken die online staan. Het ontwerp van Rijksstudio vormde de inspiratie voor de nieuwe website, waar net als in Rijksstudio beeld centraal staat. In Rijksstudio kan iedereen met bekende, onverwachte en verrassende beelden tot in detail inzoomen en verzamelingen maken. Alle hoge resolutie beelden zijn gratis te downloaden.