Design Museum’s tentoonstelling Moving to Mars: reis naar Mars zonder Londen te verlaten


Vandaag opent het Design Museum in Londen haar nieuwste tentoonstelling: ‘Moving to Mars’. De tentoonstelling nodigt bezoekers om te ontdekken welke rol design speelt in de reis van de mensheid naar de Rode Planeet. Om een ​​groter publiek te trekken, waaronder gezinnen met kinderen, wilde The Design Museum een ​​ervaring creëren in plaats van een verzameling objecten tonen. Fabrique en NorthernLight hebben de complete bezoekerservaring ontworpen.

18 oktober 2019
Ingang tentoonstelling Moving to Mars Design Museum. Visitor experience design by Fabrique.

Hoe overleven we de reis van 200 miljoen mijl ? Hoe ziet het leven op Mars eruit? Moeten we daar wel helemaal heen gaan? De tentoonstelling helpt de bezoeker antwoorden te vinden op deze vragen. We werkten samen met de curatoren aan de verhaallijn en bepaalden de bezoekersstroom door de tentoonstelling. Met uniek materiaal van o.a. NASA, SpaceX, Raymond Loewy, Foster & Partners vertellen we het verhaal altijd vanuit een menselijk perspectief. Door de objecten te relateren aan het dagelijks leven op aarde, hebben we 'designing for Mars' voor iedereen begrijpelijk gemaakt.

Een meeslepende ervaring

Het hoogtepunt van de tentoonstelling is een multi-sensorische installatie, ‘On Mars Today’, waarvoor we het verhaal hebben geschreven en de ervaring hebben geregisseerd. Het is een groot panorama van verschillende Mars landschappen, gecombineerd met infographics . Echte foto's van NASA's Curiosity Rover worden aangevuld met geluids- en visuele effecten. De vloer lijkt op het oppervlak van Mars en de kamer heeft zelfs een speciaal gecreëerde Mars-geur. Samen met Mars-expert professor Sanjeev Gupta van Imperial College London zorgden we ervoor dat alle informatie wetenschappelijk accuraat is, terwijl we nog steeds een boeiend verhaal vertellen voor een breed publiek. Andere opmerkelijke ervaringen in de tentoonstelling zijn de ingang, met een soundtrack gecomponeerd door Blur, en een interactieve muur die bezoekers uitnodigt om de vraag te beantwoorden: "Moeten we naar Mars gaan of niet?".

Leuk voor alle leeftijden

Gedurende het project hebben we intensief samengewerkt met The Design Museum, hun curatoren, 3D-ontwerpers en A/V-specialisten om een boeiende ervaring te creëren voor zowel designliefhebbers als gezinnen. We hebben er specifiek voor gezorgd dat het ook kinderen aanspreekt. Een ‘Mars-missie’ neemt kinderen van 8 jaar en ouder mee door een reeks ontwerpopdrachten van ontwerp- en ruimtespecialisten, waaronder ESA-astronaut Tim Peake.

Fabrique en NorthernLight waren niet alleen verantwoordelijk voor de gehele visitor experience en het ruimtelijke ontwerp, maar ook voor het visuele ontwerp. Dit omvat de grafische stijl, het kleurenschema en diverse infographics van de tentoonstelling. Het grafische ontwerp is geïnspireerd op sciencefiction, maar voegt een speculatief gevoel toe. Elk deel van de tentoonstelling heeft zijn eigen sfeer, kleur en emotie. De tentoonstelling begeleidt de bezoeker in het museum op een reis van Londen naar Mars en weer terug naar de aarde.

De tentoonstelling 'Moving to Mars' loopt van 18 oktober 2019 tot 23 februari 2020. Meer info op de website van het Design Museum.