Nieuws

Barbapapa-bacteriën, poenscheppers en gebreid kweekvlees op eerste BRIQUE.

29 september 2017

Challenge Reality. Het motto van Fabrique was ook het thema van de eerste BRIQUE, de creatieve conferentie voor grensverleggers. In de aula van de Kunsthal in Rotterdam gingen gisteren tien sprekers de uitdaging aan om op een andere manier naar de werkelijkheid te kijken. Met glans maakten ze allen hun faam van ‘meester-grensverlegger’ waar.

‘Wie ben je?’ en ‘Wat kom je hier doen?’ Het zijn de twee vragen die we ons eigenlijk al bij onze geboorte moeten stellen, volgens moderator-van-de-dag Harry Starren. Om het ijs te breken vroeg hij de bezoekers in de Kunsthal de twee vragen eens aan hun buurman te stellen. “Inspiratie opdoen” was het meest gehoorde antwoord op de tweede vraag. Voor die inspiratie waren er maar liefst tien keynote sprekers, volgens Harry Stassen een nieuw record.

De een werkt met papier en karton, de ander met getallen. En weer een ander met gebreid kweekvlees. Maar alle sprekers hadden gemeen dat ze ‘slashers’ zijn. Ze zijn creatief denker / architect / beeldmaker / verteller / fotograaf / filmer én filosoof (vooral dat laatste). Altijd op zoek zijn naar de grenzen van hun vakgebied. Of eigenlijk: de grenzen van ieder vakgebied. 

Seriously?
Vragen stellen is het begin van alles, dat vond niet alleen Harry Starren. Voor psycholoog/reclamemaker Jeffre Jackson is “Seriously?’ zijn gebruikelijke reactie als hij iets hoort. Het normale is gek, het gekke is normaal. En het grootste raadsel ben je zelf. Dat was in de zestiende eeuw al het uitganspunt van Michel de Montaigne, liet Jeffre zien. 

Meester-vragensteller was filosoof/schrijver/tv-persoonlijkheid Bas Haring. Waarom noemt iemand homoseksualiteit onnatuurlijk? Wat is ‘de markt’? Waarom is primair regenwoud beter dan secundair? Vanuit zijn ‘verstandelijke makershouding’ deinst hij er niet voor terug om -bijvoorbeeld- jarenlang economie te gaan studeren om achter de antwoorden te komen.

Wat is een conflict? Dat is de vraag die je volgens advocaat/kunstverzamelaar Aernoud Bourdrez moet stellen voor je conflicten daadwerkelijk gaat oplossen. Hoe vertel je een verhaal met een nieuwe kunstvorm als VR? Dat was de opvallende invalshoek van storyteller / VR-pionier Steye Hallema. Zonder vermoeiende verhalen over techniek vroeg hij zich af of je een VR-verhaal vanuit de eerste, de derde of zelfs de nulde persoon moet vertellen.

Draai om de oren
Al waren er veel ontwerpers in de zaal, alle sprekers waren wars van mooimakerij. De aanwezige ontwerpers kregen van wiskundemeisje / wetenschapsjournalist Ionica Smeets zelfs een draai om de oren vanwege de designers-grafieken die er in hun 3D-glans verleidelijk uitzien, maar een volkomen vertekend beeld geven. Architect / projectontwikkelaar Kristian Koreman van bureau ZUS ging bij het ontwerpen van een nieuw souvenir voor New York niet op zoek naar de zoveelste  glimmende wolkenkrabber, maar bedacht een iconisch verzamelgebouw voor daklozen. 

Als er gezocht werd naar schoonheid, dan was het naar “schoonheid die er niet bovenop ligt,” zoals fotograaf/verhalenverteller Otto Snoek het mooi verwoordde. Of schoonheid die alleen met bloed, zweet en 25 zorgvuldig opgebouwde handgemaakte stop-motion-frames per seconde te bereiken is: animator / storyteller Rogier Wieland liet de eerste 10 seconden van zijn in eigen beheer gemaakte film zien.

Tastbaar maken
Mooimakerij is -helaas, zeiden de sprekers erbij- vaak wel nodig om een verhaal te vertellen. De ‘Barbapapa-bacterie’ wordt door de media beter opgepikt dan een naamloze nieuwe ontdekking, liet Ionica Smeets zien. Een principe dat ook dankbaar is toegepast op de titel van dit verslag. Documentairemaker / toekomstarcheoloog Martijn Kieft vertelde hoe hij een abstract onderwerp tastbaar wist te maken. Bij VPRO Tegenlicht liet een medewerker van de Nederlandse Bank zien hoe hij met een achteloze muisklik uit het niets 22,9 miljoen euro aan nieuw geld wist te scheppen.  

Naast grenzeloze nieuwsgierigheid was er nog iets wat alle sprekers gemeen hadden: volharding. Koert van Mensfoort noemt zich na al zijn slashes (kunstenaar / technoloog / ingenieur / filosoof, om er een paar te noemen) toch het liefst ‘amateur’. Of zoals ze in Vlaanderen zeggen: liefhebber. Het is vooral hun onbevangenheid waarmee alle sprekers met succes op zoek zijn naar een nieuwe realiteit.  

Met die open blik blijven er genoeg vragen en aanknopingspunten over om bij een volgende BRIQUE opnieuw op zoek te gaan naar het ogenschijnlijk vanzelfsprekende. Seriously!

 

 

Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!