Nieuws

Service design voor het Grootste Museum van Nederland.

13 juli 2017

Dertien bijzondere kerken en synagogen hebben hun deuren geopend voor het grote publiek. Museum Catharijneconvent en Fabrique ontwikkelden samen het concept, de campagne en de audiotour voor het Grootste Museum van Nederland. De verborgen kerkschatten van Nederland zijn nu toegankelijk voor iedereen.

Museum Catharijneconvent publiceerde vorig jaar het boek ‘Kerkinterieurs in Nederland’, met de 100 mooiste kerken van het land. Deze kerken herbergen een unieke kunstverzameling. Toch lopen veel Nederlanders de indrukwekkende kerken in eigen land voorbij, terwijl ze op vakantie in het buitenland wél bij ieder kerkje naar binnen gaan.

Zo ontstond bij Museum Catharijneconvent het idee om de Nederlandse kerken toegankelijk te maken voor dagjesmensen; bezoekers die geen vaste kerkgangers zijn, maar wel geïnteresseerd zijn in de rijke historie en het verhaal achter de kerk. Een subsidie van de BankGiroLoterij en het Mondriaan Fonds maakte het project mogelijk.

Verrassende verhalen

Museum Catharijneconvent benaderde Fabrique om samen dit ‘Grootste Museum van Nederland’ te realiseren. Het project begon met onderzoek naar de kerken en het publiek. De drempel om een kerk binnen te gaan bleek groot voor veel bezoekers. Is de kerk open? Verstoor ik een mis of dienst? En eenmaal binnen vragen bezoekers zich af hoe ze zich moeten gedragen. Kan ik hardop praten? 

Bij veel mensen ontbreekt ook de kennis om te begrijpen wat er te zien is. Samen ontwikkelden we daarom een audiotour voor iedere kerk. Op een simpele manier vertelt de tour verrassende verhalen over het interieur en de kunstwerken, zonder de beleving te verstoren. De bezoekers kunnen kiezen uit een uitgestippelde tour of gewoon zelf vrij rondlopen. Met behulp van beacons krijgen ze telkens afgemeten informatie over de plek waar ze zich bevinden.

Iconisch beeld 

Door naast de audiotour ook de campagne en communicatie-middelen te ontwikkelen, hebben Museum Catharijneconvent en Fabrique een sterk nieuw merk neergezet. In de landelijke campagne ligt de nadruk op de introductie van het Grootste Museum van Nederlands. Hiervoor is een iconisch beeld ontwikkeld: een gigantische collage van verschillende kerken. 

Op lokaal niveau wijst de campagne op de nabijheid van de kerken. In en om de kerk ligt de nadruk op het toegankelijk maken en verwelkomen. Niet alleen met banieren en folders, maar ook door de manier waarop de vrijwilligers mensen verwelkomen en mensen uitnodigen de audiotour te doen.

Michelin-ster voor kerken

Met de audiotour, de campagne en de communicatiemiddelen hebben Museum Catharijneconvent en Fabrique een ‘virtuele museumlaag’ over de kerken aangebracht. Vanuit de service design-gedachte hebben we alles aangepakt; voor én achter de schermen. Van de landelijke campagne tot aan de manier waarop de vrijwilligers in de kerk de bezoeker verwelkomen. 

De dertien deelnemende kerken en synagogen verschillen allemaal van grootte, van bouwperiode en van gezindte. Door vanuit één overkoepelende gedachte alles tot in ieder detail kloppend te maken vormen de kerken nu toch één geheel. Het Grootste Museum van Nederland is een complete ervaring. Een Michelin-ster voor kerken.  

Lees meer over de elf kerken en twee synagogen op grootstemuseum.nl


Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!