Nieuws

Gemakkelijk je ticket kopen met de nieuwe kaartautomaten van het GVB.

15 maart 2017

Toeristen die zich recht onder het bord ‘Verkoop en opladen’ afvragen waar ze tickets kunnen kopen. Lange rijen achter reizigers die niet weten welke kaart ze in welke sleuf moeten stoppen. Het wachten bij de kaartautomaten voor de Amsterdamse bus, tram en metro moet binnenkort tot het verleden behoren. Samen met het GVB ontwierp Fabrique gebruiksvriendelijkere automaten. Het hoofddoel: snellere doorstroming. Zelfs toeristen hoeven straks de tram niet meer te missen als ze nog een kaartje moeten kopen.

De huidige kaartautomaten van het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB voldoen niet meer aan de wensen van deze tijd. Bovendien loopt het onderhoudscontract in 2017 af. Fabrique kreeg de vraag van het GVB om een nieuwe automaat te ontwerpen. Een unieke opdracht: voor het eerst schakelt het vervoersbedrijf een ontwerpbureau in voor het ontwikkelen van een kaartautomaat. Het vervangen van de automaten is een mooie gelegenheid om een gebruiksvriendelijker kaartautomaat te introduceren die tegelijkertijd ook de doorstroming verhoogt. Door de automaat ook in Abri’s op te nemen kan de wachttijd bij de halte van trams en bussen worden verlaagd.

‘Geen kaart invoeren’

We gingen allereerst de straat op. En doken de metrostations in. We observeerden en analyseerden het gebruik van de huidige automaten. Die zijn vooral van buiten naar binnen bedacht, concludeerden wij: de techniek bepaalt het gebruik. Publieksonvriendelijke aanwijzingen als ‘Geen kaart invoeren’ en ‘Er is een fout opgetreden tijdens ophalen bestelling uitvoeren’, maken de automaten niet bepaald gebruiksvriendelijk. De onlogisch geplaatste hardware maakt het nog erger. Voor ons een mooie kans om de reiziger weer centraal te stellen.

We werkten aan een heldere gebruikersflow voor alle doelgroepen, met vriendelijkere instructies in de taal van de gebruiker. Veel aandacht kreeg het samengaan van het technisch ontwerp (de vorm en het materiaal van de kast) en user interface (de digitale en fysieke bedieningselementen). Door de samensmelting van vorm en interactie ontstond een automaat die de merkuitstraling van het GVB combineert met gebruiksvriendelijkheid.

Van bordkarton naar metrostation

In iedere fase hebben we de ontwerpen uitgebreid getest. Van bordkartonnen bouwsels met de interface op een A4’tje geschetst, tot realistische mock ups die we in metrostations aan uitgebreide tests met passerende reizigers hebben onderworpen. Zo konden we tijdens het hele ontwerpproces rekening houden met alle soorten gebruikers; lange mensen, korte mensen, rolstoelers, Amsterdamse veelgebruikers, dagkaarttoeristen en verdwaalde reizigers die geen woord Nederlands spreken.

We konden ook in iedere stap de flow van de interface verbeteren, waarbij vooral het samenspel tussen het touchscreen en de fysieke elementen onze aandacht kreeg. Door animaties op het scherm samen te laten gaan met oplichtende leds in de hardware vormden we vloeiende verwijzingen. Veelgezochte producten kregen een plek op het startscherm, zodat 95% van de reizigers direct het juiste ticket vindt.

De laatste stappen

Het basisontwerp van Fabrique vormt nu het uitgangspunt bij de aanbesteding. We blijven in het hele proces betrokken, zodat de partijen ook op kwaliteit en aanpak beoordeeld worden. En zo kunnen we ook tijdens de realisatiefase de kwaliteit blijven bewaken. De nieuwe automaten moeten volgens planning in 2018 geïnstalleerd zijn.

original_images/gvb_realisatie2.png

-

original_images/GVB-nieuws-display.jpg

-

original_images/GVB-nieuws-display-3D.jpg
Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!