Lichtvoetig én verdiepend: het nieuwe 3voor12 is live.


Wie is er niet groot geworden met de muziek van Luisterpaal van 3voor12? Een icoon voor muziekliefhebbers, met een prijswinnende redactie en uitzendingen op radio en tv. Hoe blijft zo'n icoon overeind in de snel veranderende muziekwereld? Fabrique ontwikkelde de positionering en concept voor het vernieuwde 3voor12.

23 februari 2017

Net als de krantensector en het televisielandschap, is de wereld van muziekdiensten de laatste tien jaar enorm op zijn kop gezet. Diensten als Spotify en Apple music, internationale platforms als Pitchfork en 22tracks en de groeiende voorkeur voor YouTube als muziekkanaal, zorgen ervoor dat de positie van een kleinere speler als 3voor12 verandert.

Fabrique ontwikkelde samen met de redactie van 3voor12 en VPRO Digitaal de nieuwe positionering en concept voor tv, radio en online. Maar hoe positioneer je je in een markt die zo verzadigd raakt?

De mentaliteit van de redactie, het tegengeluid tegen de wereld van onpersoonlijke algoritmes en altijd maar snel nieuws, is hierbij het startpunt. We positioneren 3voor12 als scherpe curator voor de muzieksector. Als filter die alleen toont wat de moeite waard is om over te horen, zien of lezen. Via korte, lichtvoetige snacks én lange, verdiepende stories. 3voor 12 is altijd live en entertaining.

Check het zelf op www.3voor12.nl

In een aantal workshops met de redactie, DJ’s, luisteraars en VPRO Digitaal bepaalden we wat de grootste kracht is van 3voor12 en hoe we die willen gebruiken in een positionering en concept.