Alles ademt ‘Durf Denken’ bij Universiteit Gent.


Van website tot wagenpark, van visitekaartjes tot de signing op meer dan 50 meter hoge gebouwen. De introductie van de nieuwe huisstijl van Universiteit Gent is niet ongemerkt gebleven. Fabrique werkte drie jaar aan het omvangrijke project en ontwikkelde een grensverleggende visuele identiteit. Een huisstijl die buiten de lijntjes kleurt en vorm geeft aan het credo ‘Durf Denken’.

23 september 2016

Universiteit Gent is een van de top 100 beste universiteiten van de wereld. Met 11 faculteiten en jaarlijks meer dan 40.000 studenten is de universiteit ook een van de grootste onderwijsinstituten in het Nederlandse taalgebied. Universiteit Gent werd opgericht in 1817 en viert dit studiejaar het 200-jarig bestaan.

Universiteit Gent stimuleert studenten om ‘out of the box’ te denken. Fabrique ontwikkelde een visuele identiteit die naadloos aansluit op ‘Durf Denken’, het credo van de universiteit. Net als de universiteit verlegt de identiteit grenzen en treedt vaak letterlijk buiten de kaders. De dubbelzinnige en enigszins surrealistische illustratie van Noma Bar en Aad Goudappel zetten je aan het denken. De eigenzinnige fotografie van Arjan Benning stimuleert de verbeelding.

Met het logo gaan we terug naar de pure essentie, zonder afbreuk te doen aan het visueel erfgoed van de universiteit; de kleuren geel en blauw en de afbeelding van de aula. We gaven alle faculteiten een eigen gezicht met een eigen icoon en kleur, terwijl ze toch duidelijk één visuele familie vormen.

Fabrique werkte ruim drie jaar aan het omvangrijke project, dat niet alleen van grote invloed is op het gezicht van de universiteit, maar ook op het stadsbeeld van Gent. Bij de implementatie van de identiteit pakten we echt alle huisstijlmiddelen aan: van logosets, eigen lettertypes, vlaggen, borden, banieren, raamstickers, studentenkaarten, bewegwijzering, briefpapier, visitekaartjes, de website, social media, brochures, video’s, merchandise en een welkomstbox, tot aan de vrachtwagens toe. Alles ademt ‘Durf Denken’.

Bekijk de introductievideo en de foto’s van Universiteit Gent