Matthijs Klinkert over onze nieuwe koers.


De oplettende bezoeker van onze website heeft het natuurlijk allang gezien. Sinds deze zomer is het uiterlijk van Fabrique vernieuwd, en slaan we een andere toon aan. Directielid Matthijs Klinkert over het hoe, wat en waarom van de nieuwe koers.

3 oktober 2016

Waarom een nieuw geluid?

Omdat we geloven in de kracht van design. Dat laten we in de nieuwe koers meer naar voren komen: de kracht van ontwerp om dingen te veranderen, te verbeteren, om impact te hebben. Ontwerp als vernieuwende kracht, niet slechts om dingen mooi of bruikbaar te maken.

Samen met onze klanten maken we dingen die wij - of de wereld - eerst niet voor mogelijk hielden: een eigen collectie beheren bij het Rijksmuseum; als Nederlands bureau citymarketing in India op de kaart zetten; met een 'tweede scherm' je ervaring in de concertzaal verrijken met de Wolfgang app op je smartphone. Het kon niet, en nu wel.

Die vernieuwende kracht hebben we samengevat in ons motto “Challenge reality!” Daag de werkelijkheid uit. Stel vragen. Neem niets voor lief. Verleg grenzen. Samen. Dat is Fabrique op zijn best.

Hoe werkt dat in de praktijk?

Neem bijvoorbeeld onze wayfinding app voor Tate. Daar hebben we een echte "dayfinding" app van gemaakt. Door design research ter plaatse ontdekten we dat de behoefte aan inspiratie en informatie van plek tot plek enorm varieerde. De ruim 200 tentoonstellingen en activiteiten op vier verschillende locaties vragen om meer dan bewegwijzering. De slimme location-based dayfinding app helpt je daarom niet alleen om je weg, maar ook om je ideale dag te vinden.

Ook bij de e-gates voor Schiphol lagen design research en service design aan de basis van het project. We gingen kijken op locatie. Wat doet de reiziger? Wat wil de reiziger? De reiziger verder helpen in plaats van tegenhouden werd ons uitgangspunt. We ontwikkelden automatische grenspassages met een prettige gebruikservaring die een logisch onderdeel vormen van de ruimte. Flow, vorm, interactie, techniek; alles komt dan samen. De poortjes hebben inmiddels al miljoenen reizigers over de grens geleid.

Wat betekent de nieuwe focus voor het werk van Fabrique?

Wat de komende tijd herkenbaarder gaat zijn, is de innovatie. Innovatie op alle gebieden; het liefst grensoverschrijdend. Fabrique is al 25 jaar een breed georiënteerd designbureau. Honderd mensen in drie vestigingen die een missie delen. In middelen variërend van digital, print en ruimtelijk tot industrieel. In strategie van service design, merkontwikkeling en communicatie tot touchpointstrategie. In klanten van retail, erfgoed en financials tot start-ups.

Op al die gebieden gaan we op zoek naar echte uitdagingen. Uitdagingen die vragen om verbeeldingskracht, in spannende, openhartige samenwerkingen.

Meer weten?
Bel of mail Matthijs
06-51031486 / matthijs@fabrique.nl