City branding voor Agra in India.


De stad Agra in India herbergt met de Taj Mahal een van de zeven Wereldwonderen. Maar Agra biedt veel meer. In samenwerking met the Design Factory ontwikkelde Fabrique de city branding van de stad, waarmee we Agra internationaal op de kaart zetten.

17 april 2015

Hoe kunnen we bezoekers overhalen om langer in Agra te blijven? Dat was de hoofdvraag. Want Agra is geliefd bij toeristen, maar vooral door de Taj Mahal. Terwijl Agra ook andere hoogtepunten van de UNESCO Werelderfgoedlijst kent, zoals 'Baby Taj', Agra Fort en Fatehpur Sikri. Tijd om meer over Agra vertellen. We ontwikkelden een dynamische visuele identiteit die de bezoekers het ‘Ahagra’-gevoel bijbrengt: er is meer in Agra dan de Taj Mahal.

In de nieuwe visuele identiteit staat de letter ‘A’ centraal. Creatief directeur Jeroen van Erp: “De A is eenvoudig als vorm, maar stevig en sterk in verschijningsvorm. Het is de eerste en laatste letter van Agra, én een letter die staat voor een A-merk: de top. De A is bovendien symmetrisch, zoals veel cultureel erfgoed in Agra. En vormt een brug: Agra verbindt heden en verleden, oud en nieuw.”

In de A is de contour geplaatst van de Taj Mahal. De vorm die zo ontstaat kan door organisaties, evenementen, hoteleigenaren en andere belanghebbenden op een eigen manier worden ingevuld. Of als doorkijk worden gebruikt. Zolang het maar een verhaal vertelt. Door de Taj steeds te koppelen aan een ander hoogtepunt brengt de city branding Agra van een one hit wonder naar een ‘World of Wonders’.

De Taj Mahal niet gebruiken was geen optie. Zoals Paul Stork het stelde in zijn presentatiespeech: “De Taj overslaan is zoiets als Sachin Tendulkar niet in je cricketteam opstellen om de anderen eens te laten stralen.”

De city branding voor Agra is een opdracht van Fabrique als onderdeel van Brand Dialogue, een samenwerkingsverband waarmee een aantal Nederlandse ontwerpbureaus de Indiase markt voor design en merkontwikkeling aan het verkennen en bestormen zijn.

Bekijk ook de video over Agra