Sanne Wijbenga: “Je moet vooral je mond opendoen!”


Na bijna zeven jaar bij Fabrique vertrekt ontwerper, art director en strateeg Sanne Wijbenga naar München. Tijdens het pakken van zijn koffers konden we hem nog net spreken over zijn carrière bij Fabrique. Sanne vierde triomfen met Artis, Allerhande en Rijksmuseum, maar moest eerst met de billen bloot bij De Baak.

Uitgelicht:
Hoofd: ![test1]{1019}

17 april 2014

Altijd al bezig geweest met digital design?
Nee, ik heb Illustratieve vormgeving gestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ik koos bewust voor een opleiding die weinig met computers had. Ik was altijd aan het tekenen en wilde liever met de hand werken. Op de academie kwam ik in aanraking met animaties, games en andere interactieve toepassingen. Langzamerhand heb ik daar een passie voor ontwikkeld. Ik liep stage bij TBWA\e-Company en na de academie ben ik bij Studio Dumbar aan de slag gegaan als interactive designer. Ik heb bij Dumbar meegeholpen om de interactieve afdeling op te zetten.

Waarom koos je voor Fabrique?
Na vijf jaar Studio Dumbar was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Het klikte goed tijdens mijn sollicitatie en ik had het idee veel bij Fabrique te kunnen leren. Naast veel kennis om me heen had ik hier ook al snel twee junior ontwerpers onder mij. Als ‘leidinggevende’ kon ik daar wel wat hulp bij gebruiken. Ik heb toen de cursus ‘Management van Mensen’ gedaan bij opleidingscentrum De Baak. Bij De Baak halen ze je al snel uit je comfortzone; je gaat echt met de billen bloot. Je zit daar met managers uit heel verschillende vakgebieden, maar dan blijkt dat je toch veel dingen gemeen hebt. Het gaat altijd over het aansturen van mensen; of dat nou op creatief gebied is of niet.

Wat is de rol van de art director binnen een project?
Allereerst moet je een duidelijke visie op een project hebben. Wat is het concept? Wat moet het pareltje zijn? Die visie gaat heel erg over alle disciplines heen. Als art director begeef je je op het snijvlak van interactieontwerp, digital design en webontwikkeling. Jouw visie op een project moet je op het hele team, dus aan alle disciplines, weten over te brengen. En je moet het natuurlijk ook aan de klant kunnen verkopen. Het grootste deel van je taak als art director is bezig zijn met mensen. Het is belangrijk dat je begrijpt waar ontwerpers warm voor lopen. De ontwerpers bij Fabrique hebben allemaal een enorme drive, je hoeft ze niet te motiveren. Maar je moet ze wel coachen en inspireren om ze verder te brengen in hun ontwikkeling.

Je gebruikt liever niet de term ‘visueel ontwerp’?
Visueel ontwerp suggereert dat je alleen wireframes aan het inkleuren bent. Goede digital designers denken altijd na over wat op de pagina staat. En waarom. Ze blijven vragen stellen. Kan het ook op een andere plek? Past het bij het merk? De cross-over van disciplines is wat een online project goed maakt. Kijk naar het succes van Rijksmuseum; het idee is goed, het ziet er goed uit en dankzij onze technische partner Q42 werkt het lekker simpel. Dat is een mooi voorbeeld van hoe de disciplines bij Fabrique samengaan. Het is altijd een teameffort.

Mis je het ‘vrije’ werk niet?
Nee. Het werken binnen beperkingen is juist de uitdaging van het ontwerpvak. Belangrijk is wel dat je een eigen kleur en invulling geeft aan de baan. Analytisch denken zit heel erg in het DNA van Fabrique. Het is een slim bedrijf. Digital design is sowieso analytischer dan – bijvoorbeeld - een poster ontwerpen. Je moet daarom de ruimte nemen om creatief te zijn en je eigen ‘zandbak’ creëren. Als vertegenwoordiger van je discipline moet je vooral initiatief nemen en je mond opendoen.

Leuke opdrachten gedaan bij Fabrique?
Bij Fabrique heb je een mooie mix aan opdrachten; websites en apps, grotere en kleinere klussen, commerciële klanten en opdrachten voor musea. Die variatie is een enorme luxe. En het zijn mooie klanten om voor te werken. Half Nederland kookt bijvoorbeeld met Allerhande. Dat je daar dan aan mee mag werken is echt fantastisch! Wat ik vooral door al die verschillende klanten geleerd heb is dat een kritische opdrachtgever je kan helpen om een project beter te maken. Zo’n klant dwingt je naar je eigen werk te kijken. Is wat we bedacht hebben echt goed? En als het inderdaad de beste oplossing is, hoe overtuig ik de klant daarvan?

En nu, Sanne Wijbenga?
Verhuizen naar München en samenwonen met mijn vriendin. En op zoek naar een nieuwe uitdaging. Er zit veel business in München, dat biedt mooie kansen. Voorlopig ligt alles nog open en dat is heel spannend!