Fabrique goes India


Nieuwe ontwikkelingen en grenzen verleggen, daar houden wij van. We kijken dan ook gefascineerd naar de onstuitbare opkomst van de ‘Bric’ landen; de grote ‘emerging markets’ Brazilië, Rusland, India en China. Wij zien op dit moment vooral kansen in Azië. Fabrique heeft samen met vier andere bureaus een convenant gesloten met Brand Dialogue om in te spelen op de vraag naar merkontwikkeling en design in India.

13 juni 2013

We hoeven maar Tata Steel te noemen om te laten zien dat bedrijven uit India steeds internationaler gaan opereren. Ook in de financiële sector en de ICT loopt India tegenwoordig eerder voorop dan dat het de westerse ontwikkelingen volgt. Daar staat tegenover dat creatieve diensten als design en communicatie nog in de kinderschoenen staan en de vraag naar westerse expertise op het gebied van ontwerpen en merkontwikkeling groot is. Kortom: wij zien volop kansen in India!

Creatief directeur Jeroen van Erp ging twee jaar geleden al op fact finding missie naar India. Die verkenning gaat nu verder. In mei van dit jaar heeft Fabrique met vier andere creatieve bureaus een Partners for International Business convenant gesloten met Agentschap NL. Agentschap NL is het platform van het Ministerie van Economische Zaken voor duurzaamheid, innovatie en internationaal ondernemen. Samen met Globrands, They, YellowDressRetail en Brand Dialogue gaat Fabrique de Indiase markt op. Brand Dialogue start als eerste een bureau in Mumbai en zal de groep vertegenwoordigen.

Our man in Mumbai

Willem Woudenberg van Brand Dialogue wordt ‘our man in Mumbai’. Samen met Agentschap NL en het netwerk van ambassade en de Consulaten Generaal gaat hij de Nederlandse designsector op de kaart zetten in India. Of om preciezer te zijn: in de ‘gouden driehoek’ Mumbai, Dehli en Bangalore. Willem gaat contacten leggen met het bedrijfsleven, lezingen en presentaties organiseren en leads generen voor de verbonden bureaus. Er zullen het komende jaar regelmatig Fabriquers naar India afreizen om contact te houden en presentaties te geven.

Waar gaat het verder naar toe, behalve een paar keer naar Mumbai? Hopelijk zal het convenant leiden tot een paar mooie opdrachten. En misschien zelfs tot een Fabrique vestiging in Mumbai, met zowel Nederlandse als Indiase ontwerpers. Zoals een echt avontuur betaamt, weten we nog niet waar onze verkenning van India gaat eindigen.