OFFF Barcelona 2011


In Juni 2011 vlogen zes Fabriquers naar Barcelona om daar inspiratie op te doen bij het jaarlijks terugkerend ontwerpfestival OFFF. OFFF? Aan wie denken we dan? Uiteraard aan het werk van ontwerpgoeroe Stefan Sagmeister, de stop motion director Johnny Kelly, Eboy, Alex Trochut, het Nederlandse Lust en natuurlijk Base design.

Ook waren er de minder of de –wel eens van gehoord maar ik weet niet precies wie het zijn- bekende ontwerpers. Minder bekend maar zeker niet minder interessant.

Benieuwd naar een uitgebreid review? Zin om mooie websites met nog mooiere ontwerpen te bezoeken? Of gewoon nieuwe inspiratie op doen? Lees het verslag van Nauko, Nils, Twan en Joanna.

1 september 2012

De wel eens van gehoord maar ik weet niet precies wie het zijn namen

Hello Monday, een creatieve club Denen die zich richt op online experiences. Deze presentatie sprong bij ons in het oog doordat hij niet allen uit mooie plaatjes bestond, maar ook nog eens uit een verhaal over de weg er naar toe. Waar naar toe? Antwoorden! Hoe zet je een succesvol groeiend bedrijf op? à werk met mensen die je vrienden kunnen worden. En welke beslissingen en voorwaarden heb je nodig voor een succesvol groeiend bedrijf? Juist, durf nee te zeggen tegen grote klanten, uit principe of omdat je de kwaliteit niet kan leveren in de geboden tijd.

Daarbij was de presentatie in een levendig dialoog; passie, gevoel voor humor, gedreven maar boven al eerlijk. Een nieuw sterretje is geboren:

www.hellomonday.com

Hey! Hey? Hey. Klein bureau van drie man sterk. Vooral gericht op illustratie. Duidelijk is dat alles met veel liefde en toewijding is gemaakt. De presentatie was monotoon maar wel grappig doordat ze aan de hand van de plattegrond van Barcelona een rondleiding gaven naar hun favoriete plekjes en opdrachtgevers. Mocht je niet geïnteresseerd zijn in het werk maar wel in Barcelona; 24 quiltjes (sneakershop), Cal Pep (tapas) en Boadas (cocktailbar) zijn zeker de moeite waard.

www.heystudio.es

Han Hoogerbrugge, eervolle veteraan (bijna 50) ooit als schilder begonnen en nu helemaal verdiept in de animaties. De technische beperkingen van toen zijn terug te vinden in zijn huidige animaties. Toch hebben de simpele bewegingen wel enorm veel effect. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door zijn –vaak- brute humor, de verrassende elementen en het toepassen van interactie.

Met zijn humor en stijl confronteert hij ons bewust en/of onbewust met het menselijk en dierlijk gedrag. Door er een scherpe rand aan te geven worden onze lachspieren direct geprikkeld.

Han Hoogerbrugge zet alles op internet, wat je direct doet denken: ‘Hoe verdient deze man zijn geld?’ Het antwoord is ergens wel logisch, want door alles zoveel te laten zien weten de opdrachtgevers direct wat ze in huis halen. Dat heeft hem dan ook geen windeieren opgeleverd want hij heeft o.a. gewerkt met diverse kranten en MTV.

www.hoogerbrugge.com

Vincent Morisset uit Canada maakt het ons al direct duidelijk, ‘Ik ben nerveus, ik ben niet gewend om te presenteren, ik ga geen grappen maken of iets in die richting. Ik laat jullie gewoon wat van mijn werk zien.’ Een duidelijk verhaal en zo ook zijn werk. Wat soms doet denken aan de Lowlands website; minder functionaliteit, meer emotionele ervaring en met het experimenteel karakter.

Zo heeft de band Arcade Fire haar online presentatie aan Morisset te danken. Hun album ‘The Suburbs’ is op I-Tunes niet allen te beluisteren maar je kan ook de liedtekst lezen die synchroon met het lied op het scherm te zien is. Kleine waardevolle toevoeging. Typisch Morisset die de emotie en eigenheid wil brengen in de digitale wereld.

Check z’n site: www.vincentmorisset.com
Ook grappig: www.beonlineb.com
Zeker doen: http://blabla.nfb.ca

De bekende namen

Stefan Sagmeister liet wederom een fijn staaltje werk zien. Duidelijk werd direct dat hij niet alleen een grootmeester is in ontwerpen maar ook een grootmeester in presenteren. Hij wist het publiek als geen ander te bespelen met verhalen die je raken en vragen om stilte.

Zijn presentatie ging over zijn film in ontwikkeling ‘The Happy Movie’ waarin hij antwoorden probeert te vinden op ‘Waarom zijn wij gelukkig, wanneer voelen wij ons goed?’ Dit doet hij door middel van onderzoek, vertaald in korte filmpjes met uiteraard hijzelf in de hoofdrol. Hij weet zich immers als geen ander te verkopen. Benieuwd naar zijn werk? Zijn site is zeker het bezoeken waard. Met name s’middags en s’avonds!

www.sagmeister.com

De Amerikaan Johnny Kelly, de stop motion director van het klokhuisfilmpje en een van de partners van KesselsKramer, wist ons erg te boeien door te vertellen over pitches die mis gingen. Met als moraal van het verhaal: pitches gaan vaak mis door onduidelijkheden over de verwachtingen; niet alle klanten kunnen goede briefings maken maar hebben wel altijd in hun hoofd hoe ze willen dat het resultaat eruit ziet.

Zijn klokhuisfilmpje is zeker de moeite waard, zijn site daarentegen een stuk minder: www.mickeyandjohnny.com

Eboy herinnerde ons er weer aan: Pixelart is alive and kicking! In de presentatie namen ze je stap voor stap mee in het proces van potlood(!!) naar 3D. Erg leuk om te zien maar vooral ook bijzonder hoe ze ter werk gaan. ‘sochtends via Skype (ze werken in twee verschillende landen) de dag doornemen, werk onderling verdelen en aan het einde van de dag het werk samenbundelen.

Naast pixelart zijn ze ook bezig met het maken van 3D toys en ontwikkelen ze spelletjes voor de smartphone. Ik zeg check de site! Erg leuk!

http://hello.eboy.com

Alex Trochut heeft zijn motto ‘more is more’ gekoppeld aan zijn nieuwe boek, bedruk met glow in the dark inkt. Hij is van mening dat hij mensen graag wil laten ontdekken en gelooft minder in ontwerpen die in één oogopslag te begrijpen zijn. Met zijn opmerking ‘influences are like magnets’ wil hij duidelijk maken at nieuw werk vanzelfsprekend geïnspireerd is door oud werk. Daarmee refereert hij naar zijn inspiratiebronnen zoals Dalí, Miro, Escher en in die zelfde rij ook zijn vader. Zijn werk is naar onze mening zeer geslaagd en je kan er naar blijven kijken zonder vermoeid te raken. Mooi is ook om te zien dat zijn werk perfectie bereikt door de composities met veel liefde tot in de puntjes uit te werken. Dit doet hij door niet alleen naar zijn ‘gevoel’ te luisteren maar ook door te kijken naar de eeuwenoude regels die voor de esthetiek zorgen. Met als motto: ‘geometry never fails.’

www.alextrochut.com

1500 km vliegen en je zit te luisteren naar de presentatie van Lust. Gestationeerd in Den Haag. Leuk om naar te luisteren en om even te gluren bij de buren. Lust werkt vooral voor musea en andere culturele klanten. De presentatie was vooral lekker intellectueel en theoretisch onderbouwd. Soms lastig te volgen tenzij je, je twee uur hebt verdiept in hun concept. F omaster bent in Baudrillard en Vlusser skills. Desalniettemin ziet het er mooi uit en het heeft ook nog substantie! De site is ook de moeite waard. www.lust.nl oké, best een lastige site. Dus bekijk ook even hun filmpje: http://vimeo.com/5383293

Base. Need to say more? Bekend om goed editorial design en identites. Daarbij waren de sprekers vol humor, wat ook overduidelijk terug te vinden is in hun werk. Commercieel en experimenteel werk passeerde de revue. Beide erg indrukwekkend.

Base official website: www.basedesign.com

Must-see filmpjes:
http://vimeo.com/2286303 (interview/humor)
http://vimeo.com/2600085 (indrukwekkend)
http://vimeo.com/5429323 (leuk) en
http://vimeo.com/2562936 (MTV zonder budget)

OFFF is voor Fabrique AAN! Super festival, een groot scala aan nieuwe ideeën en zeker de 1500 km vliegen waard. Op naar 2012!