Mark Radda: keep talking!


Fotografen doken op in zijn tuin. Een petitie tegen het logo werd in korte tijd 50.000 maal ondertekend. ‘Een aap kan het beter,’ schreef dagblad The Sun en zette vervolgens kinderen met vingerverf aan het werk... Een storm van kritiek oogstten Mark Radda en zijn toenmalige bureau Wolff Olins na de lancering van het logo voor de Olympische Spelen in Londen. ‘Niet de mooiste tijd van mijn leven,’ noemt Radda het met enig gevoel voor understatement. Hij capituleerde niet. Het markante logo voor Londen 2012 is inmiddels een designklassieker.

21 september 2012

Merkstrateeg Mark Radda uit Cambridge hield gisteren de eerste Fabrique Open Masterclass. Voor een volle zaal in het Delftse Meisjeshuis, gevuld met Fabriquers, studenten, collega’s en andere geïnteresseerden, vertelde Radda zijn verhaal over ‘Brand & Change’. Een beetje zenuwachtig was hij wel, bekende hij, om voor een gehoor dat voor een groot deel uit ontwerpers bestaat zijn presentatie te tonen. Maar in een helder verhaal laat Radda het belang van een duidelijke merkstrategie zien.

Most Advanced, Yet Acceptable; Fabrique huldigt altijd het MAYA principe van Raymond Loewy. Met het logo voor de Olympische Spelen laat Mark Radda zien dat ook ontwerpen die voor het publiek ‘unacceptable’ zijn een succes kunnen worden. ‘Like never before’ was een van de uitgangspunten van de Spelen in Londen. Het logo was inderdaad ‘like never before’. Het werd bekritiseerd, beschimpt, geïmiteerd en geparodieerd. En - mede daardoor - werd het markant, het logo blijft onmiskenbaar verbonden met Londen 2012.

Witheet kan Mark Radda worden van klanten die graag eens ‘iets digitaals’ willen. Internet en social media moeten juist volledig geïntegreerd zijn in de hele merkstrategie. Het is ‘all about relationships,’ vertelt hij. Sterke merken gaan een relatie met je aan. Met een groot aantal succesvolle en minder succesvolle voorbeelden laat Radda zien hoe je klanten activeert, mobiliseert en aan je bindt. Van de frauduleuze Schot Gregor MacGregor, die in 1820 met zijn denkbeeldige land Poyais een onvervalst eigen merk schiep, tot aan de nieuwe campagne voor de ‘UnEmployee of the year’ die Benetton deze week lanceerde.

Creëer iets onverwachts, is zijn tip. Het gaat niet om snel winst maken, het gaat om het opbouwen van vertrouwen, om het langzaam bouwen aan je merk. Ford gaf 100 auto’s weg aan invloedrijke bloggers, filmmakers en twitteraars. De buzz op social media hield lang aan. Orange liet deze zomer tweets voorlezen met een onvervalste bioscoopstem. ‘Stupid but fun,’ volgens Radda; en het werkt.

'Keep talking’ en ‘keep innovating’ zijn de laatste aanbevelingen van Radda. Ook als het economisch wat minder gaat zijn er volop kansen, zo eindigt hij hoopvol. Paniekerig stunten met prijzen is onverstandig, je moet juist kwaliteit benadrukken. De verkoop van Rolls Royces stijgt in tijden van crisis bijvoorbeeld beduidend. Die van lippenstift trouwens ook.

De volgende Open Masterclass is op donderdag 18 oktober in Amsterdam. De spreker kondigen wij binnenkort aan.