Catwalk for Innovation: TEDxBinnenhof


Nederland blinkt wereldwijd uit in een aantal sectoren. Tien van deze sectoren zijn benoemd als topsector. Tijdens ideeënconferentie TEDxBinnenhof op 25 juni krijgen sprekers uit deze tien topsectoren de ruimte om hun denkbeelden en innovaties te presenteren aan 400 gasten in de Ridderzaal en – via een live stream – aan 40 Nederlandse ambassades over de hele wereld. Fabrique is verantwoordelijk voor het campagnebeeld en de art direction van de live uitzending, en begeleidde het selectieproces van de sprekers.

21 juni 2012

Per topsector (High Tech, Energie, Creatieve Industrie, Agrofood, Tuinbouw, Life Sciences, Water, Chemie, Logistiek en Hoofdkantoren) is een ‘topteam’ samengesteld. Fabrique wierf sprekers via deze topteams en hun netwerken. Verder werden ook scouts en social media ingezet. Uit 40 bevlogen proefpresentaties, een maand voorafgaand aan het hoofdevenement, zijn vervolgens de 10 topsprekers gekozen.

Zoals een modecollectie getoond wordt op een catwalk, worden tijdens TEDxBinnenhof innovaties gepresenteerd op de 'Catwalk for Innovation'. Het campagnebeeld sluit aan bij dit idee. Schetsen waarop de eerste borrelende ideeën voor baanbrekende innovaties worden vastgelegd vormen het uitgangspunt. Het model op het campagnebeeld draagt een met de hand vervaardigde jurk die gemaakt is uit deze schetsen en illustraties. Elke Nederlandse topsector is vertegenwoordigd. Daarmee fungeert het model niet alleen als boegbeeld van de 10 topsectoren zelf, maar ook van Nederlandse innovaties in het algemeen. De connectie met fashion maakt het woord ‘innovatie’ een stuk minder stoffig en technisch.