Hoe ontstond het campagnebeeld van de Operadagen?


Joana Mühlenbrock, Creative Director bij Fabrique, schreef onderstaand artikel voor de blog van Operadagen Rotterdam.

23 april 2012

Centraal thema: Droom & Daad

Het overkoepelende thema van het festival hebben we centraal gesteld. Dat is dit jaar ‘Droom & Daad’. Als je dat hoort en in je opneemt komen er een heleboel associaties naar boven.

Dromen: kinderdromen, dromen die werkelijkheid worden of uit elkaar spatten als een zeepbel, steeds terugkerende nachtmerries, het kwijtraken van de werkelijkheid of het creëren van meerdere werkelijkheden, de immense hoop die dromen je kunnen geven waardoor je verder gaat tot jij je doel – of droom – bereikt hebt.

Daden: daden die moed en kracht vereisen, daden die moreel of immoreel zijn, superhelden die alles kunnen maar helaas alleen in de hoofden (ofwel de dromen) van de mensen bestaan, daden die zich niets aantrekken van wetten of praktische bezwaren.

Het jongetje met de spiegel

Al deze associaties leidden tot het concept met ‘het jongetje en de spiegel’. Het resultaat is een uit twee foto’s bestaand beeld met een geïllustreerde laag erover heen. De twee kanten representeren de twee onderdelen van het thema – droom en daad. Maar welke kant voor welk onderdeel staat mag de kijker zelf bepalen.
Fotografe Corriette Schoenarts en Fabrique wilden een beeld scheppen dat aandacht trekt en verleidt. En dat – als je dichterbij komt – vragen oproept en toelaat dat iedereen er zijn eigen verhaal van maakt. Is het een spiegeling? En welke jongen is dan de echte en welke de spiegeling? Heeft hij vleugels en kan hij vliegen of droomt hij daar alleen van? En wat is hij van plan met de steen? Al deze en andere vragen komen op bij de kijker, en ja, ze zullen onbeantwoord blijven.

Weg van de realiteit

Het beeld trekt je ook weg van de realiteit net zoals opera of muziektheater je laat vergeten dat thuis de afwas op je staat te wachten en je die ene belangrijke afspraak voor morgen nog moet voorbereiden.

Als je goed kijkt zie je dat de vleugels naast de getekende vlinder- vleermuisvleugels ook uit echte fazantenvleugels bestaan die mee gefotografeerd werden. Fotografe Corriette Schoenarts is in haar werk altijd bezig met het creëren van onwerkelijke en wonderbaarlijke beelden die je op die manier nog nooit gezien hebt. En ook deze keer is het haar gelukt om aan te sluiten bij de contemporaine beeldtaal in Nederland. Of misschien zelfs vooruit te lopen!
Genoeg verteld. Tenslotte mag je het beeld helemaal op je eigen manier interpreteren, bekijk het affiche ook op z’n kop!