Jaarverslag SNS REAAL: vernieuwing in eenvoud


Eenvoud in geldzaken. Dat is dé missie van SNS REAAL. Maar hoe vertaal je ‘eenvoud’ naar iets complex als een jaarverslag? En, hoe maak je dat jaarverslag ook nog eens relevant en begrijpelijk voor iederéén? Fabrique [merken, design & interactie] ging als strategisch partner van SNS REAAL graag samen de uitdaging aan. Met als leidraad het thema ‘vernieuwing in eenvoud’.

9 maart 2012

In 2010 werd Fabrique door SNS REAAL gevraagd om mee te denken over een andere koers in hun wijze van communiceren. De belangrijkste eerste verandering die toen ingezet is, is om het jaarverslag aan te wenden als communicatiemiddel. Daarmee moest het relevant en begrijpbaar gemaakt worden voor niet financiële doelgroepen. Als thema werd toen gekozen voor ‘eenvoud is mensenwerk’: Hoe geven de eigen medewerkers van SNS REAAL invulling aan eenvoud in geldzaken. Het leverde een bijzonder (en prijswinnend!) videojaarverslag van 2.5 minuten op. In 2011 wordt er niet naar binnen maar naar buiten gekeken: hoe ervaart de maatschappij de financiële markt?

Kwetsbaar opstellen

Op een ongewone manier wordt in beeld gebracht hoe verschillende mensen tegen banken en verzekeraars aankijken. Op basis van het door Fabrique bedachte concept maakte De Familie, het bedrijf van o.a. documentairemaker Michiel van Erp, drie korte films over ‘eenvoud in geldzaken’, ‘geld & veiligheid’ en ‘verantwoordelijkheid’. De mensen die in de films aan het woord komen vormen een mooie mix bestaande uit consumenten, ondernemers, bedrijven, specialisten en maatschappelijke organisaties. Tijdens de opnamen waren geen mensen van SNS REAAL of Fabrique aanwezig, met als doel een zo objectief mogelijke weergave te krijgen van de huidige situatie in de maatschappij. “Banken vergeten klanten te boeien”, “Ik wil producten op maat, ik wil een dikke vinger in de pap”, “Ze zijn op de goede weg, maar er valt nog heel veel te winnen”. SNS REAAL heeft zich kwetsbaar durven opstellen door mensen in de films om hun mening te vragen en op voorhand te accepteren dat niet overal een pasklaar antwoord voor is.

Toegankelijk

Het jaarverslag wordt op verschillende manieren verteld. Toegankelijk en volledig voor analisten. Toegankelijk voor mensen die, zonder de details en financiële complexiteit, willen weten hoe het met SNS REAAL gaat. En om de toegankelijkheid compleet te maken is het jaarverslag dit jaar beschikbaar via alle relevante beeldschermen: desktop, tablet en mobiel.