Fabrique ontwikkelt visie en concept e-gates Schiphol


Hoe zorg je er voor dat een automatische paspoortcontrole gebruiksvriendelijk is en niet intimiderend? In opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ontwikkelde Fabrique [merken, design & interactie] een visie en concept voor de nieuwe ‘e-gates’ die nu in gebruik zijn genomen op Schiphol.

28 maart 2012

Om met de steeds grotere hoeveelheid reizigers om te kunnen gaan, staan sinds maart 2012 op Schiphol 36 zogenaamde ‘e-gates’; geautomatiseerde paspoortcontroles. Daarvoor waren er alleen vanuit de techniek ontwikkelde controlepoortjes op de markt, altijd eerder intimiderend dan gebruiksvriendelijk. In 2007 ontwikkelde Fabrique voor Schiphol een compleet nieuwe visie op de automatische paspoortcontrole. Daarbij stond de reiziger centraal en kreeg de marechaussee een toezichthoudende rol. In 2009 werd Fabrique gevraagd om een concept en visie voor een geautomatiseerde paspoortcontrole te ontwikkelen waarbij veiligheid, vriendelijkheid en toegankelijkheid voorop stonden. De hieruit ontwikkelde e-gates zijn op 27 maart jl. geopend door minister Leers.

Reiziger centraal

"Natuurlijk moeten grenspassages veilig en solide zijn. Maar ons belangrijkste uitgangspunt was het helpen van de reiziger", vertelt Jeroen van Geel, interaction director bij Fabrique. "We zijn in de eerste plaats op zoek gegaan naar de meest aangename manier om door de passages te gaan. "Hoe komt een reiziger in de drukte aangelopen en met welke verwachtingen? Moeten we hem geruststellen, ondersteunen of juist onder druk zetten? Hoe zorgen we voor een veilig en prettig proces?" Ook de technische kant van de bestaande passages werd goed bekeken volgens Van Geel: "Hoe werken de systemen? Welke technieken worden gebruikt? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen? Wat kunnen we nu state-of-the-art toepassen en welke techniek helpt ons over 4 of 8 jaar?" Aansluitend bouwde Fabrique een dummy op ware grootte om de maatvoering, de flow en het gevoel te bepalen. De e-gates moeten vooral vertrouwd voelen en worden gezien als een totale beleving. Alle stappen - scherminstructies, camerascan, paspoortcontrole én open- en dichtklappende poortjes - vormen één geheel.

Implementatie

Aan de hand van de visie- en conceptontwikkeling van Fabrique is een aanbestedingstraject ingezet door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Accenture kreeg de aanbesteding toegekend. Dit bedrijf heeft de eerste versie van de e-gates verder ontwikkeld en geplaatst in onder meer Hal 3 en Transfer op Schiphol. Fabrique is momenteel betrokken als adviseur. Van Geel: “We begeleiden nu de implementatie van de automatische paspoortcontroles. De gebruikerservaringen worden gemeten en dienen weer als input voor de doorontwikkeling van de e-gates. De reiziger blijft centraal staan.”