Zilveren Effie voor Artis Geboortegolf


Met blijdschap geven wij kennis van een nieuwe prijs voor onze ‘Wall of Fame’. De Geboortegolf-campagne van Artis werd gisterenavond onderscheiden met een zilveren Effie, de prestigieuze prijs voor effectieve communicatie. In de lente en zomer van 2011 trokken bezoekers massaal naar Artis na een campagne van reclamebureau Dawn en Fabrique rondom het jonge geluk van Artis-bewoners. Voor Fabrique is de Effie een bekroning voor de slimme social media-strategie en de nauwe samenwerking met Dawn.

16 november 2012

De geboorte en eerste levensdagen van dieren stonden centraal in de campagne voor Artis. Na de geboorte van het concept bij Dawn werkte Fabrique de campagne samen met Dawn verder uit en verzorgden wij de online communicatie. Onze speciale aandacht ging uit naar de nieuwe sociale media-strategie {Check ook vimeo}. Met succes. Artis had al snel honderden Twitter-volgers en groeide binnen enkele maanden uit tot de Nederlandse dierentuin met de meeste ‘likes’ op Facebook.

De geboorte van het olifantje Mumba kreeg extra aandacht tijdens de campagne. Op een speciale themapagina op Artis.nl was de dracht van moeder Thong Thai te volgen. Met een ‘olifantjes’-tab op Facebook waar iedereen werd uitgenodigd voor zwangerschaps- en geboortebezoek.

De jury van de Effies roemt de ‘geïntegreerde middelenmix’ en de ‘belangrijke rol voor de eigen media en middelen’ in de campagne. ‘Sociale media brachten Artis naar de huiskamer,’ volgens de jury. En volgers vanuit hun huiskamer weer naar Artis. Terwijl de bezoekerscijfers in andere dierentuinen daalden trok Artis in 2011 een recordaantal bezoekers. Een trend die Artis na de ‘Vergeten dieren’-campagne van Dawn en Fabrique ook in 2012 wist door te zetten.