Online Rijksmuseum al open voor publiek


Vanmiddag opende Prins Constantijn het nieuwe online Rijksmuseum tijdens een feestelijke bijeenkomst. De nieuwe website –ontwikkeld volgens het ‘tablet first’ principe- is ontworpen door Fabrique. Met 125.000 werken op je tablet, mobiel en desktop brengt de vernieuwde website de collectie én het museum dichtbij. Dankzij ‘Rijksstudio’ kunnen bezoekers uit deze werken eigen verzamelingen samenstellen en unieke Rijksmuseum merchandise creëren.

30 oktober 2012

Fabrique werkt sinds 2004 voor ‘het Rijks’. De oude website was toe aan een verbouwing. De technologie was verouderd, social media spelen nu een veel grotere rol, en de manier waarop mensen websites bekijken en gebruiken is veranderd. Het gebruik van tablets is na de komst van de iPad snel populair geworden. Tot slot werd onlangs de nieuwe huisstijl van Irma Boom voor het Rijksmuseum gepresenteerd.

‘Dichtbij’ is het kernwoord van de nieuwe website. De informatie wordt daarom gelaagd aangeboden: weinig opties op het hoogste niveau, maar ze dekken wel de belangrijkste bezoekersscenario's. Het startscherm is niet opgebouwd als allesomvattende landingspagina gevuld met linkjes, maar het museum en de collectie worden dichtbij gebracht door veel ruimte te bieden aan beeld. De navigatie is opgenomen in drie duidelijke balken.

Een bijzonder onderdeel van de website vormt ‘Rijksstudio’: jouw eigen verzameling, knutselplek en museumshop in één. In Rijksstudio kun je afbeeldingen in hoge resolutie van niet minder dan 125.000 kunstwerken vrij downloaden. Als bezoeker kun je zo zelf verzamelingen maken van werken die je aanspreken en je bent niet meer afhankelijk van de merchandise in het museum. Je kunt zelf aan de slag. Een afbeelding van De Nachtwacht downloaden en haarscherp op canvas afdrukken. Of een bijzonder detail van het Melkmeisje uitsnijden en dat bij AH Fotoservice op een mok laten zetten. Uiteraard kun je jouw verzameling(en) delen via social media.

Het ontwerp van rijksmuseum.nl is helemaal gericht op tablet gebruik. Samen met technisch partner Q42 werd een volledig responsive website ontwikkeld. Die keuze voor ‘tablet first’ zie je duidelijk in de vormgeving terug. Die lekkere duimdikke knoppen, de navigatie in brede balken en in het 'lipje' centraal bovenaan. De website stimuleert de bezoeker om met het tablet op schoot op ontdekkingstocht te gaan door de collectie.

Rijksmuseum.nl leert en inspireert, verrast en verleidt, zodat de bezoeker graag nog een keer terugkomt. De nieuwe website stimuleert op deze manier ook een bezoek aan het museum.

Meer weten over dit project? Lees hier het verhaal achter het nieuwe Rijksmuseum.nl.