Interaction ‘11: Echte ontwerpers begrijpen hun materie


Tijdens Interaction '11 gaf Michael Meyer een presentatie met de indrukwekkende titel “Proximus Maximus: Design Imperatives from the Roman Empire to the NASA Space Program and Beyond.” In deze presentatie liet hij middels diverse verhalen het belang van de relatie tussen een ontwerper en zijn materialen zien. Volgens Meyer kun je pas een echt goede ontwerper worden als je de materialen waarmee je (direct of indirect) werkt tot in ieder detail begrijpt, iets waar ik het compleet mee eens ben.

3 maart 2011

Kun je jezelf een ontwerper noemen als je zelf niets maakt? Is het mogelijk om uitmuntend te worden als je de materialen waarmee je werkt niet absoluut begrijpt? Dit zijn de basisvragen die achter Meyer’s presentatie liggen. Een schilder moet de eigenschappen van alle verf, kwasten en oppervlaktes volledig begrijpen om naast zijn eigen creativiteit precies het gewenste gevoel neer te zetten. Een beeldhouwer kan wel bedenken wat hij wil maken, maar het moet ook maar mogelijk zijn met de materialen waarmee hij gaat werken. Als hij niet over de juiste kennis beschikt zal hij nooit het beste eruit kunnen halen. Hier is enorme toewijding voor nodig, maar zodra je op dit niveau terecht komt kun je de mooiste dingen maken. Michelangelo zei er ooit het volgende over “Every block of stone has a statue inside it and it is the task of the sculptor to discover it.”

En voor ons geldt hetzelfde: hedendaagse typografen moeten voelen wat het is om teksten te schrijven en letters te tekenen, te zien hoe het is om met de hand letters te zetten en ze moeten oneindig spelen met bestaande fonts als Times New Roman. Als webontwerper moet je vanzelfsprekend websites gebruiken, maar ook begrijpen wat het belang van usability is en hoe HTML 5 in elkaar zit. Je moet als webontwerper een keer met CSS en een Java library spelen. Het mag niet gebeuren dat een ontwerper van een iPad applicatie zelf niet weken met een iPad heeft rondgelopen. De ontwerpers van de eerste PDA’shebben zelfs wekenlang met een blokje hout in hun broekzak rondgelopen, om maar te ontdekken of het überhaupt zou werken. Iedere keer als men dacht de PDA te willen gebruiken moest men het blokje pakken en doen alsof dit de PDA was. Hierdoor kreeg men zo’n goed begrip van de geschikte omvang en het juiste gebruik dat men uiteindelijk in staat was de succesvolle Palm PDA’s te ontwikkelen.

Meyer noemt drie aspecten die belangrijk zijn om een goede ontwerper te worden:

- Empathie. Een emotionele relatie. Een diep, intuïtief begrip van de materialen waarmee je werkt is belangrijk om er het optimale resultaat uit te halen;
- Kern. Iedere persoon heeft een eigen kern. Dit is het materiaal dat jij beschikbaar hebt om een product of service te maken. Het ontdekken van die kern is zeer belangrijk wanneer je met andere disciplines samenwerkt. Zo zijn er vaak frustraties tussen programmeurs en ontwerpers, omdat ze een andere kern hebben. Door het begrijpen van je eigen kern, maar ook wat de kern van anderen is, kun je optimaal werk leveren;
- Proxy. Dit is de som van al je kennis om je begrip en mogelijkheden te communiceren.

Meyer gaf tijdens zijn presentatie diverse voorbeelden, waarvan meerdere niets met ontwerpers te maken hadden. En hoewel het zeker zo is dat in ieder vak deze instelling nodig is, geldt dit volgens mij vooral in het ontwerpvak. Als ontwerper gaat het namelijk niet alleen om de tools waarmee je werkt, maar ook om de klant en eindgebruiker waar je iedere keer voor werkt. Wil je perfecte producten en diensten ontwerpen, dan moet je jezelf bij iedere opdracht zo ver mogelijk onderdompelen in de wereld van de klant en eindgebruiker. Je kunt pas een goede reis website ontwikkelen als je zelf weet hoe het is om een reis te boeken, maar ook als je begrijpt hoe alle achterliggende systemen in elkaar steken. Het is onmogelijk om een website voor Lowlands te maken als je nog nooit naar het festival bent geweest. En hoe kun je het passeren van de grens op Schiphol makkelijker maken als je de spanning en frustratie die veel reizigers daar voelen niet hebt meegemaakt?

Kortom: zorg dat je handen vies worden en je tot je enkels in de modder staat. Je bent pas een ontwerper als je zelf dingen maakt en begrijpt.